Hallitusohjelma 2019: Keliakialiitto on hyvin pettynyt

Uutisen tyyppi: Uutinen

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Hallitusohjelma 2019 on julkaistu. Sivulla 151 mainitaan, että "Selvitetään ruokavaliokorvauksen tarpeellisuus". Iltalehden viikonloppuna julkaisemassa hallitusohjelmaluonnoksessa mainittiin, että ruokavaliokorvaus palautetaan. Viime metreillä hallitusohjelmaan on tehty  muutoksia.

Lue tästä Hallitusohjelma 2019.

Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus on äimistynyt hallitusohjelman kirjauksesta. Tänään maanantaina 3.6.2019 julkistetussa hallitusohjelmassa on kirjattuna, että ruokavaliokorvauksen tarpeellisuutta selvitetään. Aiemmin oli julkisuuteen tullut tieto, että hallitusohjelmaan olisi kirjattu ruokavaliokorvauksen palauttaminen. Mitä ihmettä tässä välissä tapahtui?

"Olen erittäin pettynyt tähän päätökseen," Tanus sanoo. "Haluamme tietää, kuka tämän selvityksen tekee ja milloin se tehdään?"

Keliakiakorvaus puolueiden vaihtoehtobudjeteissa

Tilanne on Tanuksen mielestä hämmästyttävä, sillä vuodenvaihteessa Keliakialiiton tekemässä kyselyssä Sdp, Vasemmistoliitto, Vihreät ja Rkp ilmoittivat olevansa korvauksen palauttamisen kannalla. Useilla puolueilla korvaus on myös kirjattu puolueen vaihtoehtobudjettiin.

"On nähtävissä, että päätöksen tekijät eivät ymmärrä keliakiaa sairautena, eivätkä tiedosta sen vaatimaa ehdottoman tarkkaa hoitoa. Korvaus on erittäin tärkeä monelle keliakiaa sairastavalle sekä heidän perheilleen", Tanus sanoo.

"Niin keliaakikot kuin me, jotka olemme tehneet työtä asian korjaamiseksi olemme erittäin pettyneitä. Keliakiakorvauksen saanti maksuun on meidän vahva tavoitteemme ja jatkamme työtä asian eteen".

Keliakialiitto jatkaa aktiivista vaikuttamistyötä keliakiakorvauksen saamiseksi.

Lue tästä Keliakialiitto ajaa voimakkaasti keliakiakorvausta