Kansainvälisenä keliakiapäivänä muistutetaan diagnoosin tärkeydestä

Uutisen tyyppi: Uutinen

• Julkaistu

Torstaina 16. toukokuuta vietetään Euroopan keliakialiittojen kattojärjestön (AOECS, Association of European Coeliac Societies) organisoimaa kansainvälistä keliakiapäivää. Tänä vuonna muistutetaan siitä, miten tärkeää on tutkia, sairastaako keliakiaa ennen kuin aloittaa gluteenittoman ruokavalion.

- Oikea diagnoosi auttaa ymmärtämään gluteenittoman ruokavalion ehdottomuuden ja tarkkuuden sekä kannustaa hoitamaan sairautta. Myös keliakian mahdollisten liitännäissairauksien tunnistaminen helpottuu, muistuttaa Keliakialiiton ravitsemusterapeutti Sanna Arnala

Hoitamaton tai huonosti hoidettu keliakia voi aiheuttaa erilaisten vatsa- ja iho-oireiden lisäksi esimerkiksi anemiaa, luukatoa, masennusta, hedelmättömyyttä ja pahimmillaan ohutsuolen syöpää.

Keliakian diagnosointi vaikeutuu, jos gluteenittoman ruokavalion on aloittanut ennen tutkimuksia.

Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat myös muut kuin keliaakikot

Keliakiaa sairastaa Suomessa tutkimusten mukaan kaksi prosenttia väestöstä, mutta valtaosa heistä on vielä ilman diagnoosia. Gluteenitonta ruokavaliota noudattaa selkeästi suurempi määrä ihmisiä.

- Osalla voi olla keliakiasta johtumaton gluteeniherkkyys. Osa taas noudattaa ruokavaliota muista syistä, Arnala toteaa.

Syitä keliakiasta johtumattoman gluteenittoman ruokavalion noudattamiseen ovat ystävien tai sosiaalisen median antama suositus, halu pudottaa painoa tai käsitys, että gluteeniton ruokavalio olisi tavallista terveellisempi. Nämä asiat nousivat esille amerikkalaisessa JAMA Internal Medicine Journal -lehdessä 2016 julkaistussa tutkimuksessa.

Muita syitä gluteenittomaan ruokavalioon voivat olla esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymä IBS tai suolistosairaus IBD.

Lisätietoa:

Sanna Arnala, ravitsemusterapeutti, (03) 2541 321, sanna.arnala@keliakialiitto.fi