Keliakialiitto ajaa voimakkaasti keliakiakorvausta

• Teksti Keliakialiitto

Keliakialiiton kanta on, että keliakiakorvaus on saatava hallitusohjelmaan. Vaikuttamistoimintamme hallitusneuvottelujen suhteen alkoi vuoden 2018 syksyllä.

• Laadimme Keliakialiiton vaalitavoitteet, joihin kirjattiin vaatimukseksi keliakiakorvauksen palauttaminen ja summaksi 31 euroa kuukaudessa.
  • Kävimme tapaamassa puoluetoimistojen edustajia. Veimme tietoa keliakiasta ja sen hoidon kalleudesta.
  • Teimme kyselyn keliakiaa sairastaville. Kysyimme, miten korvauksen poisto on vaikuttanut heidän elämäänsä. Kiitos vastanneille! Olemme esitelleet tuloksia eduskunnassa ja puoluetoimistojen edustajille.
  • Keliakiaviikolla 2018 lähetimme kaikille kansanedustajille gluteenittoman leivän ja viestin keliakiasta ja keliakiakorvauksesta. Järjestimme eduskunnan ruokalaan gluteenittoman lounaan, jossa jaettiin Gluteeniton elämä -lehtiä ja muuta materiaalia.
  • Vuoden 2019 alussa kysyimme puoluetoimistoilta, kannattavatko he keliakiakorvauksen palauttamista. Seitsemän puoluetta kannatti korvauksen palauttamista, yksi vastasi ehkä ja yksi sanoi ei, koska he eivät halunneet antaa ennen vaaleja turhia lupauksia.
  • Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus on tehnyt ja tekee aktiivista vaikuttamistyötä eduskunnassa keskustelemalla eri puolueiden kansanedustajien kanssa keliakiakorvauksen palauttamisesta.
  • Sosiaaliturva-asiantuntijamme Minna Halve on pitänyt aktiivisesti yhteyttä kansanedustajiin, erityisesti eduskunnan keliakiaverkoston jäseniin ja sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikköön.
  • Vaalien jälkeen yhteydenpito on jatkunut. Olemme olleet yhteydessä hallitusneuvotteluihin osallistuviin henkilöihin. Osa edustajista on vastannut tekevänsä kaikkensa, että keliakiakorvaus palautettaisiin.
  • Lähestyimme mediaa mediatiedotteella hallitusneuvottelujen käynnistyttyä.

Mahtuuko keliakiakorvaus valtion budjettiin?

- Tällä viikolla hallitusneuvotteluissa laitetaan asioille hintalappuja. Emme tiedä, puhutaanko hallitusneuvottelupöydässä keliakiakorvauksesta. Perinteisesti neuvottelujen aikana tietoja ei anneta ulospäin, sanoo sosiaaliturva-asiantuntija Minna Halve.

Keliakiakorvauksen hinta on 15 M€, mikä on valtion budjetissa pieni summa.

- Kyse on siitä, kuinka tärkeänä päättäjät näkevät asian, hän kiteyttää.

Asiasta ovat neuvottelemassa muun muassa työryhmän puheenjohtajana Krista Kiuru (Sd), Hannakaisa Heikkinen (Kesk), Annika Saarikko (Kesk), Aino-Kaisa Pekonen (vas), Veronica Rehn-Kivi (Rkp), Maria Ohisalo (Vihr), Tarja Filatov (Sdp), Anna Kontula (Vas) ja Katri Kulmuni (Kesk).

- Halutessasi voit laittaa heille kokemuksesi sähköpostilla varsinkin, jos korvauksen poisto on aiheuttanut sinulle ongelmia toteuttaa keliakian tarkkaa ruokavaliohoitoa. Sähköpostiosoitteet ovat etunimi.sukunimi(at)eduskunta.fi. Asiallisella ja rakentavalla viestillä asiaa saa vietyä eteenpäin. Kun asia nostetaan esiin, syntyy painetta tehdä asialle jotakin, ja asiaamme ei ole niin helppo sivuuttaa. Ponnistetaan yhdessä asian edistämiseksi, Halve kannustaa.

Lue myös

Keliakialiitto vaatii keliakiakorvausta hallitusohjelmaan