Keliakialiitto vaatii keliakiakorvausta hallitusohjelmaan

Uutisen tyyppi: Uutinen

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Ennen eduskuntavaaleja neljä viidestä nyt hallitusneuvotteluissa olevasta puolueesta kannatti keliakiakorvauksen palauttamista. Nyt on lupausten lunastamisen aika. Keliakiakorvaus on saatava hallitusohjelmaan.

Keliakialiitto selvitti ennen eduskuntavaaleja, mitä mieltä puolueet ovat keliakiakorvauksen palauttamisesta. Nyt hallitusneuvotteluissa mukana olevista puolueista korvauksen palauttamista kannattivat silloin Suomen Sosialidemokraattinen Puolue, Suomen ruotsalainen kansanpuolue, Vasemmistoliitto ja Vihreä liitto.

Osalla nyt hallitusneuvotteluissa olevista puolueista keliakiakorvaus on kirjattu myös puolueen tekemään vaihtoehtobudjettiin.

Nyt on lupausten lunastamisen aika. Keliakiakorvaus on kirjattava hallitusohjelmaan. On sietämätön tilanne, että elinikäisen sairauden hoitoon ei saa lainkaan yhteiskunnan tukea, painottaa Keliakialiiton sosiaaliturva-asiantuntija Minna Halve

Hoitamaton keliakia altistaa lisäsairauksille

Keliakia on parantumaton ja perinnöllinen autoimmuunisairaus. Keliakiaan ei ole lääkettä, vaan sen ainoa hoitomuoto on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Gluteeniton ruokavalio on kallis.

Gluteeniton ruokavalio kustantaa ylimääräistä 62 euroa kuukaudessa eli 744 euroa vuodessa. Vaarana on, että etenkin pienituloiset pitkäaikaissairaat laiminlyövät keliakian hoidon sen kustannusten vuoksi, toteaa Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus

Hoitamaton keliaka altistaa monille lisäsairauksille. Yleisimpiä ovat anemia, masennus, osteoporoosi, lapsettomuus, lapsilla kasvun hidastuminen ja vakavimmillaan suoliston syöpä. Hoitamattoman keliakian kustannukset ovat yhteiskunnalle huomattavat.

Valtion budjettiin 15 miljoonaa euroa

Edellinen hallitus lakkautti ruokavaliokorvauksen 1.1.2016. Nyt uusi hallitus voi korjata tämän virheen ja palauttaa korvauksen takaisin.

Keliakialiitto esittää, että keliakiakorvauksen määrä olisi jatkossa 31 euroa kuukaudessa, jolloin valtion budjettiin varattaisiin tätä tarkoitusta varten 15 miljoonaa euroa. Keliakialiitto esittää, että vammaistukilakiin kirjataan seuraavasti:

“Oikeus keliakiakorvaukseen on 16 vuotta täyttäneellä henkilöllä, jonka on asianmukaisesti määritellyn keliakian tai ihokeliakian takia ehdottoman välttämätöntä käyttää gluteenittomia tuotteita. Keliakiakorvaus on 31 euroa kuukaudessa. Keliakiakorvausta voidaan maksaa samanaikaisesti vammaistuen tai hoitotuen kanssa.”

Keliakian ja allergian erot

Keliakialiiton asiantuntijalääkäri Outi Koskinen muistuttaa keliakian ja allergian eroista.

Keliakia on pysyvä autoimmuunisairaus, jossa gluteenipitoinen ruoka aiheuttaa ohutsuolen limakalvon vaurion ja imeytymishäiriön. Keliakian hoidon tavoitteena on tämän vaurion parantuminen ja komplikaatioiden, kuten luukadon tai suoliston syövän ehkäiseminen, Koskinen toteaa.

Esimerkiksi vilja-allergia puolestaan paranee tavallisesti iän myötä.

Nykyisen kansallisen allergiaohjelman mukaan lievissä allergiaoireissa ei välttämisruokavaliota suositella, kun taas keliakiassa ehdottoman tarkka ruokavalio on elinikäinen, hän korostaa.