Keliakiaviikko: Oivalla oireet, kesytä keliakia! 70 000 suomalaista sairastaa tietämättään keliakiaa

Uutisen tyyppi: Tiedote

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Suomessa noin 40 000 ihmistä tietää sairastavansa keliakiaa, mutta valtaosa eli noin 70 000 ihmistä on vielä ilman diagnoosia.

- Keliakia on edelleen alidiagnosoitu sairaus maassamme, vaikka tauti osataan tunnistaa yhä paremmin. Keliakiadiagnoosit ovat lisääntyneet, mutta niin on myös taudin todellinen esiintyvyys, sanoo professori Katri Kaukinen Tampereen yliopistosta.

Keliakia on elinikäinen sairaus, jonka ainoa hoito on tarkka gluteeniton ruokavalio. Keliakiaan voi sairastua minkä ikäisenä tahansa ja sen oireet ovat hyvin monenlaisia.

- Oireita ovat vatsavaivat, aftat, nivelkivut tai -turvotus, osteoporoosi, kutiseva ja rakkulainen ihottuma, koholla olevat maksa-arvot, hampaiden kiillevauriot, laihtuminen, anemia, masennusoireet, kuukautishäiriöt, hermosto-oireet, hedelmättömyys, viivästynyt murrosikä ja kasvuhäiriöt lapsilla, Kaukinen luettelee.

Lisäksi keliakia voi olla lähes tai täysin oireeton. Hoitamaton keliakia voi aiheuttaa lisäsairauksia, kuten osteoporoosia, hedelmättömyyttä ja pahanlaatuisia kasvaimia.

- Tämän vuoden keliakiaviikon ”Oivalla oireet, kesytä keliakia!” -kampanjalla haluamme lisätä ihmisten tietoisuutta keliakiasta, jotta tietämättään keliakiaa sairastavat osaisivat hakeutua tutkimuksin ja saisivat diagnoosin, kertoo ravitsemusterapeutti Sanna Arnala Keliakialiitosta.

Keliakia voidaan diagnosoida vain verinäytteellä

Keliakiadiagnoosin voi nykyisin saada selvissä tapauksissa pelkän verinäytteen perusteella. Tarvittaessa otetaan koepala ohutsuolesta tai ihokeliakiaa epäiltäessä iholta.

Keliakiaa sairastavien lähisukulaisilla eli keliaakikon vanhemmilla, sisaruksilla ja lapsilla on 5–10 prosenttia suurempi riski sairastua keliakiaan kuin muilla ihmisillä. Riski on tavallista suurempi myös henkilöillä, jotka sairastavat jotain muuta autoimmuunisairautta, kuten tyypin 1 diabetesta tai Sjögrenin oireyhtymää.

Apteekeista lisää tietoa

Paikalliset keliakiayhdistykset järjestävät keliakiaviikon aikana yli 80 tapahtumaa eri puolilla Suomea. Valtaosa tapahtumista järjestetään apteekeissa, joissa on tarjolla tietoa keliakiasta, sen oireista ja diagnosoinnista. Keliakiaviikko näkyy vahvasti myös Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten sosiaalisen median kanavissa. Lisätietoa tapahtumista löytyy Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten verkkosivuilta ja Facebook-sivuilta.

Keliakiaviikko 2.–8.9.2019: Oivalla oireet, kesytä keliakia! 70 000 suomalaista sairastaa tietämättään keliakiaa.

Lue myös: Keliakialiitto kerää somevaikuttajien, kuten bloggaajien, tubettajien ja instagrammaajien tarinoita omasta keliakiastaan.