Kunniapuheenjohtaja: "Kaikkien pitäisi ottaa tilanne vakavasti"

Uutisen tyyppi: Uutinen

Keliakialiiton kunniapuheenjohtajan Marja-Leena Kemppaisen mielestä koronatilanne tulee ottaa vakavasti.

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto

Keliakialiiton kunniapuheenjohtaja Marja-Leena Kemppainen kuuluu yhtenä monista koronan osalta riskiryhmään. Hän sairastaa tyypin 1 diabetesta ja kahdenlaista reumaa. Koronatilannetta hän on seurannut kotipaikkakunnaltaan Oulusta käsin sekä terveydenhuollon ammattilaisen että kansanedustajan työn näkökulmasta.

Kaikkien pitäisi ottaa tämä tilanne nyt vakavasti. Tämä on iso asia, mutta me selviämme tästä, hän toteaa.

Kemppaisella itsellään on kaksi lasta ja viisi lastenlasta. Toinen lapsista asuu perheineen Oulussa ja toinen Limingassa, mutta he eivät tapaa nyt koronan takia kasvokkain.

Pidämme yhteyttä puhelimitse ja sähköpostilla. Lapseni huolehtivat, että minun pitäisi olla enemmän neljän seinän sisällä. Käyn kaupassa riskiryhmien aukiolo-aikoina. En ole hamstrannut lääkkeitä enkä ruokaa, mutta kuivahiivaa ja gluteenittomia jauhoja voisi kyllä varata, keliakiaakin sairastava Kemppainen pohtii.

Keliakialiiton kunniapuheenjohtaja Marja-Leena Kemppainen toivottaa kaikille keliakiajärjestön jäsenille voimia ja terveyttä.

”Ruoka on lääkkeemme”

Kemppainen on koulutukseltaan terveydenhoitaja ja erikoissairaanhoitaja. Hän toimi kolmekymmentä vuotta terveydenhuoltoalalla. Lisäksi hän oli yhden kauden kansanedustajana. Kemppainen toimi Keliakialiiton puheenjohtajana vuodet 2001–2012.

Nykyisin Kemppainen on eläkkeellä, mutta toimii edelleen Oulun kaupunginvaltuuston jäsenenä ja tarkastuslautakunnan puheenjohtajana. Luottamustehtävien kokoukset on siirretty sähköisiksi.

Luotan suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään. Keliakiaa sairastavien on nyt muistettava, että ruoka on meidän lääkkeemme. Onneksi kaupoissa on valmiita ruokia ja tuotteita, jos ei itse osaa tai pysty valmistamaan. Kaupat myös toimittavat ruokaa kotiin, ja erilaista ruoka-apua on tarjolla, hän muistuttaa.

Kemppainen tietää, että osalle ihmisistä tilanne aiheuttaa taloudellisia haasteita. Lisäksi tulisi huolehtia siitä, ettei mieliala laske. Lähimmäisistä tulee nyt huolehtia.

Jos perustetaan auttava puhelinrinki, sellaisessa pystyisin itsekin olemaan mukana.

”Rytmittäkää päiväänne”

Keliakiajärjestön 21 000 jäsenestä koronan riskiryhmään kuuluu pelkän ikänsä puolesta lähes 5000 ihmistä. Kunniapuheenjohtaja neuvoo riskiryhmäläisiä rytmittämään päiväänsä, vaikka olot ovat poikkeukselliset.

Aamulla puetaan päivävaatteet päälle, laitetaan ruokaa, käydään ulkona kävelyllä ja huolehditaan siten peruskunnosta. Kannattaa tehdä myös sitä, mistä itse pitää: lukea, tehdä käsitöitä tai katsoa tv-sarjoja. Itse pyöritän hulavannetta.

Ja pidetään metrin välimitta kanssaihmisiin, hän muistuttaa.

Tiesitkö? Keliakialiitto voi kutsua kunniapuheenjohtajakseen ansioituneen liittohallituksen entisen puheenjohtajan. Kunniapuheenjohtajana voi toimia yksi henkilö kerrallaan.

Lue myös: Keliakia ei lisää koronan riskiä.