Miten Gluteenittoman palvelun merkkiä haetaan?

Kertokaa nyt osaamisestanne Gluteenittoman palvelun merkin avulla
Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeutta haetaan Keliakialiitosta. Täältä löydät tietoa prosessista, myöntämisperusteista ja kustannuksista.
Otathan minuun yhteyttä. Annan mielelläni lisätietoja merkistä, myöntämiskriteereistä ja kustannuksista.

Marjo Jokinen
Markkinoinnin asiantuntija
marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi

Toimi näin:

1. Ota yhteyttä Keliakialiittoon keskustellaksesi merkin käyttöoikeuden hakuprosessista
Marjo Jokinen: marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi tai puh: 03 2541 342.

2. Tutustu koulutusvaihtoehtoihin.
Koulutusvaihtoehdot ovat:
- Verkkokoulutus: voit opiskella koulutusmateriaalin verkossa omaan tahtiin.
- Yritykselle räätälöity koulutustilaisuus
- Etäkoulutus: Gluteenittomuus ammattikeittiössä -koulutuksen luennot etäyhteydellä

3. Täytä Gluteenittoman palvelun merkin hakulomake ja palauta se Keliakialiittoon. Hakulomakkeessa on mukana Gluteenittoman turvallisuuden tarkistuslista ja vakuutus gluteenittomuuden toteutumisesta yrityksesi toiminnassa. Toimita samalla Keliakialiittoon myös yrityksen omavalvontasuunnitelma.

4. Yrityksesi vastuuhenkilö tai useampi työntekijä osallistuu Keliakialiiton järjestämään koulutukseen (eri vaihtoehtoja) ja suorittaa osaamistestin hyväksytysti (verkkotesti).

5. Pidämme yhdessä arviointikokouksen (Teams), jossa paikalla ovat yritysesi vastuuhenkilö ja Keliakialiiton asiantuntija.
Kokouksessa käydään läpi arviointiraportin kohdat gluteenittomuuden varmistamiseksi​.

6. Hyväksytyn arvioinnin jälkeen allekirjoitetaan merkin käyttöoikeutta koskeva sopimus. Sopimuksen myötä Keliakialiitto myöntää yrityksellenne Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden.

Katso ja lataa tästä Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden hakulomake yrityksille:
Gluteenittoman palvelun merkki – käyttöoikeuden hakulomake yrityksille

Merkin myöntämisperusteet

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeus kertoo, että kahvila, ravintola tms tarjoaa luotettavasti gluteenittomia annoksia sekä ymmärtää gluteenittoman ruokavalion vaatimukset ja osaa toteuttaa niitä toiminnassaan. Huom! Kaikkien tarjolla olevien annosten ei kuitenkaan tarvitse olla gluteenittomia.

Hakijan on täytettävä seuraavat kriteerit, jotka koskevat gluteenittomuuden toteutumista yrityksen toiminnassa:

1. Henkilökunnan/ vastuuhenkilön kouluttautuminen ja osaamistestin suorittaminen hyväksytysti.
Koulutusvaihtoehdot ovat:
- Verkkokoulutus: voit opiskella koulutusmateriaalin verkossa omaan tahtiin.
- Yritykselle räätälöity koulutustilaisuus
Kysy lisää koulutusvaihtoehdoista ja niiden hinnoista: marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi

2. Toimipaikan gluteenittomuuden varmistaminen:
"Gluteenittomuuden varmistaminen yrityksessä -tarkistuslistan" edellytysten täyttyminen ja allekirjoitettu vakuutus asiasta.
Yrityksen omavalvontasuunnitelmassa on huomioitu gluteenittomuuden toteutuminen toiminnassa.
Gluteenittoman palvelun merkin voi saada yritys, jossa gluteenittomuuden hallinta on kunnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa tarkkuutta jokaisessa valmistusvaiheessa ja tarjoilussa. Gluteenia sisältäviä raaka-aineita ei saa sekoittua gluteenittomaan annokseen missään vaiheessa.  Omavalvontasuunnitelma toimitetaan Keliakialiittoon. Merkki voidaan myöntää joko yksityiselle palveluntarjoajalle tai ketjulle.

3. Toimipisteen/ -pisteiden arviointi; Keliakialiiton Horeca-asiantuntija arvioi yrityksen toiminnan gluteenittomuuden varmistamiseksi​.
Arviointikokouksen perusteella laaditaan arviointiraportti. Arviointikokouksessa käydään läpi myös osaamistesti.

4. Allekirjoitettu sopimus merkin käyttöoikeudesta.

Yritys voi käyttää Gluteenittoman palvelun merkkiä ikkunassa, ulko-ovessa, esitteissä, verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa jne.
Keliakialiitto tiedottaa laajasti käyttöoikeuden saaneesta yrityksestä eri viestintäkanavissa;  Gluteeniton elämä -lehdessä, verkkosivuilla, uutiskirjeissä jäsenille sekä Horeca-ammattilaisille, sosiaalisessa mediassa, tapahtumissa, messuilla, koulutuspäivissä jne.

Käyttöoikeus on voimassa kerrallaan kaksi vuotta, minkä jälkeen se uusitaan automaattisesti. Yrityksen tulee toimittaa Keliakialiittoon vuosittain päivitetty "Gluteenittoman turvallisuuden -tarkistuslista" ja allekirjoitettu vakuutus gluteenittomuuden toteutumisesta toimipaikassa. Toimipisteen arviointi toteutetaan 2–3 vuoden välein.

Käyttöoikeus on luvanvarainen ja maksullinen.

Arviointiraportti

Kun yritys hakee Gluteenittoman palvelun merkkiä ravintolalleen tai kahvilalleen, sen tulee täyttää tietyt kriteerit.
Katso myöntämisperusteet yllä.

Toimipisteen/-pisteiden arviointikokous (Teams):
Kesto 1-2 tuntia. Keliakialiiton Horeca-asiantuntija arvioi yrityksen toiminnan gluteenittomuuden varmistamiseksi. Arviointikokouksen perusteella laaditaan arviointiraportti. Hyväksytyn arvioinnin ja sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen yrityksellä on lupa käyttää Gluteenittoman palvelun merkkiä ohjeistuksen mukaisesti. Hyväksytty arviointiraportti on edellytys merkin saamiseksi.

Arviointikokouksesta ja raportista peritään yritykseltä maksu.
Arviointi uusitaan 2–3 vuoden välein gluteenittomuuden varmistamiseksi.

Käyttöoikeusmaksu

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeudesta peritään vuosimaksu, joka perustuu yrityksen liikevaihtoon.

Vuosimaksu kasvaa portaittain yrityksen liikevaihdon mukaan.
Vuosimaksu on 150 €, kun toimipaikan liikevaihto on alle 100 000 €, 300 € yli 100 000 € liikevaihdolla, 500 € yli 500 000 € liikevaihdolla jne.
Käyttöoikeus laskutetaan touko-kesäkuussa.

Tarkemmat tiedot käyttöoikeusmaksuista saat Keliakialiitosta. Ota meihin yhteyttä ja keskustellaan lisää!

Marjo Jokinen
marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi