Gluteeniton ruoka-apu -kampanja

Keliakialiitto perusti Gluteeniton ruoka-apu -kampanjan toukokuussa 2020 suureen tarpeeseen. Koronapandemia lisäsi ruoka-avun tarvetta, kun ansiotulot vähenivät ja lomautukset ja irtisanomiset lisääntyivät. Myös monet pitkäaikaistyöttömät, opiskelijat ja pienituloiset eläkeläiset elävät toimeentulonsa äärirajoilla.

Keliakialiitto jakoi gluteenittomia ruokakasseja ruoka-avun kautta kesällä ja syksyllä 2020 yhteensä 1500 kappaletta. Pieni erä gluteenittomia ruoka-apukasseja jaetaan 10.5.2021 alkaen viidellä paikkakunnalla. Katso paikkakunnat ja jakeluajat tästä.

Jakelupisteet keväällä 2021

Turku

• Elämän Sana seurakunta, Helsinginkatu 21.
  • Ei jakelua kesällä.

• Pelastusarmeijan sosiaalipalvelukeskus.
  • Ajanvaraus arkisin klo 89 numerosta 09 7743 1320 tai verkkosivujen kautta.
  • Ruokakassien nouto tapahtuu sopimalla aika etukäteen ja noutamalla kassi Castreninkatu 24:n katutason ruokajakelusta.

• SPR Tampereen osasto,  Johanneksen koulu, Postikatu 2.
  • Jakelu keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 16 alkaen.

Rovaniemi

• SPR, jakelu Helluntaiseurakunnan tiloissa osoitteessa Kairatie 37.
  • Tilaukset Rovaniemen ruoka-apupuhelimen numeroon 040 128 7278. Ilmoita gluteenittoman ruuan tarpeesta.
  • Ei jakelua kesällä.

Oulu

• SPR, Oulun osasto.
  • Jakelu parillisina viikkoina Kastellissa Töllintie 38 ja parittomina Meri-Toppilassa Paakakatu 2.
  • Varaa ruokakassi tekstiviestillä numerosta 044 2607 512. Kerro viestissä toivotko ruokakassin hakemisen Meri-Toppilasta vai Kastellista. Saat oman kellonaikasi paluuviestinä paria päivää ennen jakelua. Tule paikalle tarkasti omalla ajallasi. Saat kassin vain ilmoitettuna aikana.

Ruoka-apukassien jakelu

Keväällä 2021 jaetaan pieni erä gluteenittomia ruoka-apukasseja jaetaan viidellä paikkakunnalla. Kasseissa on kuivaelintarvikkeita kuten jauhoseoksia ja hiutaleita.

Katso paikkakunnat ja jakeluajat tästä. Useissa paikoissa edellytetään kassien tilaamista etukäteen puhelimitse. Muistathan mainita, että haluat gluteenittoman ruoka-apukassin. Kasseja on jaossa rajallinen määrä. Kysy kassien saatavuudesta jakelupisteestä.

Jakelupaikat kysynnän ja tarpeen mukaan

Gluteeniton ruoka-apu -kampanja käynnistettiin keväällä 2020 koronapandemian aiheuttaman suuren hädän perusteella. Ruoka-apukassit on hankittu rahakeräyksen tuottamilla varoilla.

Jakelupaikkakunnat on valittu ELY-keskuksen työllisyystilaston sekä kyseisten paikkakuntien keliakiaa sairastavien määrien perusteella. Kasseilla pyritään tarjoamaan tukea heille, joiden tulotaso on merkittävästi pienentynyt esimerkiksi lomautusten tai työttömyyden vuoksi.

Saimme ELY-keskukselta tietoja työttömien ja lomautettujen määrästä eri paikkakunnilla. Vertasimme tietoja keliakiaa sairastavien määrään. Nämä tiedot saimme omasta jäsenrekisteristämme ja Kelan tilastoista. Valitsimme paikkakunnat, joissa on paljon kysyntää. Olemme pahoillamme, että apua ei pystytä ulottamaan kaikille paikkakunnille, sanoo sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve.

Heikoimmassa asemassa oleville

Ruoka-apu on tarkoitettu avuksi heille, jotka ovat taloudellisesti kaikkein heikoimmassa asemassa. Ruoka-apu ei ole keliakiakorvauksen korvike, eikä se ole tarkoitettu jokaiselle keliakiaa sairastavalle korvaamaan sairauden hoidosta aiheutuvia kustannuksia. Koronapandemian myötä moni joutui yllättävään tilanteeseen töiden loppuessa joko väliaikaisesti tai kokonaan. Yleisesti ruoka-avun tarve koko maassa kasvoi. Samalla myös gluteenitonta ruoka-apua alettiin kysyä selkeästi aiempaa enemmän.

Gluteenittomia ruoka-apukasseja jaettiin syksyllä 2020 seuraavissa kaupungeissa: Espoo, Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lappeenranta, Oulu, Rovaniemi, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa. Kyseiset kassit on jaettu loppuun. Katso kevään 2021 paikkakunnat ja jakeluajat tästä.

Osallistu ja auta

Gluteeniton ruoka-apu -keräykseen voi osallistua haluamallaan summalla. Lahjoitus maksetaan tilille FI82 5730 0820 6876 44. Kirjoita viestikenttään sana RUOKA. Lahjoituksen voi myös tehdä MobilePayn kautta numeroon 11286.

Keräystili on käytössä vain Gluteeniton ruoka-apu -keräyksen ajan.

Kerätyillä varoilla hankitaan gluteenittomia tuotteita jaettavaksi ennalta sovituissa ruoka-apua tarjoavissa jakelupisteissä ympäri Suomen.

Haasta ystäväsi sosiaalisessa mediassa

Haasta ystäväsi, jäsenyhdistyksesi, naapuriyhdistyksesi tai tuttu yritys mukaan kampanjaan! Kampanja kulkee nimellä Gluteeniton ruoka-apu ja sen hashtag on #gluteenitonruokaapu

Tukeasi tarvitaan nyt! Osallistu keräykseen ja auta hankkimaan gluteenittomia tuotteita ruoka-apuun!

Kiitos, että autat.

Tämä artikkeli näytetään kokonaan vain kirjautuneille käyttäjille

Kirjaudu sisään lukeaksesi koko artikkelin!

Kirjaudu