G-fest - koulutustapahtuma keliakiayhteisön vapaaehtoisille

Vuoden 2020 G-fest-tapahtuma järjestetään Tampereen Varalassa poikkeuksellisesti 19.9.-20.9.2020

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä

(Ilmoittautuminen aukeaa 6.8. klo 10)

G-Fest on kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu valtakunnallinen koulutustapahtuma, joka kerää yhteen vapaaehtoistoimijamme ympäri Suomen. Tapahtuman ohjelma koostuu luennoista, työpajoista ja yhdessäolosta. G-festin tavoitteena on kouluttaa vapaaehtoisiamme, kehittää yhdistystoiminnan taitoja, ammentaa uutta osaamista ja ideoida yhdessä toiminnan tulevaisuutta. Tietotaitojen kehittämisen ohella tapahtuman keskeisiin tavoitteisiin sisältyy vapaaehtoistemme hyvinvoinnin tukeminen ja keskinäisen verkostoitumisen edistäminen.

Ilmoittaudu G-festeille

Tapahtuma järjestetään Tampereen Varalassa 19.9.-20.9.2020.

Vuoden 2020 G-fest-tapahtuma siirtyi syyskuulle kevään koronavirustilanteen vuoksi.

Ilmoittautuminen aukeaa 6.8.20 klo 10

Ilmoittaudu mukaan

Tampereen Varalassa järjestettävä Keliakialiiton vapaaehtoisten valtakunnallinen koulutustapahtuma järjestetään poikkeuksellisesti syyskuussa.

Koulutustapahtuman ohjelma koostuu kutkuttavista luennoista, hyödyllisistä työpajoista ja iloisesta illanvietosta. Keliakialiiton liittokokous järjestetään tapahtuman yhteydessä lauantaina 19.9..

Viikonlopun tarjonnasta saat luvan kanssa poimia kirsikat kakusta. Tarjolla on muun muassa yhdistyksen palvelumuotoilua, verkkosivujen uudistamiseen liittyvää koulutusta ja hyvinvoinnin työpajoja. Tilaisuuden avaa Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus.

Kenelle tapahtuma on suunnattu?

G-festiin ovat tervetulleita kaikki Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten piirissä toimivat vapaaehtoiset sekä vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet. Koulutukset käsittelevät vapaaehtois- ja yhdistystoimintaa monista eri näkökulmista ja työpajoista löytyy jokaiselle jotain.

Koko G-festin saat 75 € hintaan. Osallistumismaksu sisältää valitsemasi koulutukset ja muun ohjelman, ruokailut ja yhden yön majoituksen kahden hengen huoneissa. Yöpyminen pela yönä on mahdollista 40 € lisämaksulla. Majoittuminen yhden hengen huoneessa on mahdollinen 45 € / yö lisämaksusta.

Huomaathan, että liittokokousedustajana saat 25 € alennuksen osallistumismaksusta eli koko G-Festin vain 50€ hintaan!

Ilmoittautuminen syyskuun tapahtumaan alkaa 6.8.2020 ilmoittautumaan pääset tästä linkistä.

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntija
Meri Norola

Pääpuhujana Milla Mäkinen

Valokuva Hannika Photography.

Tämän vuoden G-festin pääpuhujana on Milla Mäkinen.

Mäkinen on muutosmuotoilija, fasilitaattori ja väitöskirjatutkija.

Mäkinen on kiinnostunut ihmislähtöisestä, erilaisissa palveluympäristöissä muodostuvien kokemusten muotoilusta. Hän on myös kiinnostunut siitä, miten muotoiluajattelua voi soveltaa erilaisten yhteiskunnallisten muutosten edistämiseen.

Mäkisellä on monipuolista kokemusta järjestöjen kanssa työskentelystä sekä järjestöjen kouluttamisesta ja sparrailusta.

G-festin ohjelma

Klikkaa aikataulua nähdäksesi kuvan isompana.

G-fest tapahtuman aikataulu

Huomaathan, että aikataulua on päivitetty ja siihen on tullut muutoksia.

Alkuperäisestä tiedosta poiketen vuoden 2020 tapahtuma järjestetään syyskuussa 2020.

Tapahtuma siirretiin toukokuulta syyskuulle koronaepidemiaan liittyvien suositusten vuoksi.

G-festin avaustapahtuma

Lauantaina klo 14.30 - 15.30, Varala-sali

Tervetuloa G-fest 2020 -tapahtumaan! Tapahtuman avaa Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus.

Vuoden pääpuhujamme Milla Mäkinen avaa tapahtuman puhumalla vapaaehtoistoiminnan muotoilusta.

Avauspuheenvuoron otsikko on Vapaaehtoistoimintaan uutta potkua palvelumuotoilun avulla.

Muotoile yhdistyksesi toiminta houkuttelevammaksi

Lauantaina klo 16-18

Muotoile yhdistyksesi toiminta houkuttelevammaksi -työpaja

Vetäjä: Milla Mäkinen, muutosmuoilija, fasilitaattori ja väitöskirjatutkija millamakinen.com

Tule mukaan testaamaan palvelumuotoilun välineitä ja tutkimaan, miten omaa vapaaehtoistoimintaasi voisi niiden avulla muotoilla.

Mistä vapaaehtoisia voisi löytyä? Miten vapaaehtoistoimintaan voisi keksiä uudenlaisia muotoja? Mikä tekee vapaaehtoistoiminnasta toimijoille houkuttelevaa?

Muun muassa näihin kysymyksiin voit löytää vastauksia työpajassa. Mukaan et tarvitse mitään muuta kuin oman itsesi. Aikaisempaa kokemusta palvelumuotoilusta ei tarvita. Tule testaamaan, löytyisikö palvelumuotoilusta uusia työkaluja myös sinun yhdistyksesi toiminnan kehittämiseen!

Milla Mäkinen on palvelumuotoiluun erikoistunut järjestöjen kehittäjä.

Ohjelmallinen illallinen

Lauantaina klo 20 alkaen, Ravintola Säde

Tapahtumapäivän kruunaa hyvässä seurassa nautittava illallinen.

Jännitystä illan hetkeen tuo vuoden 2020 vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon saajan julkistaminen ja palkitseminen.

Illan päättää Duo Songbirds, joka on monipuolinen ja valloittava kahden tamperelainen ammattimuusikon laulupianoduo. Anna Katariinan kaunis ja pehmeä ääni sekä Piianistin taitava soitto nostavat tilaisuuden tunnelman uusiin sfääreihin. Repertuaaria Duo Songbirdsiltä löytyy useilla kielillä laulettuna. Tyylilajit vaihtelevat vanhasta jazzista nykypoppiin.

Hallinto haltuun

Sunnuntaina klo 910.30

Hallinto haltuun -koulutus

Vetäjä: järjestökouluttaja Ahto Harmo

Miksi hyvä hallinto on tärkeää? Miten välttää hallinnon muuttuminen raskaaksi ja miten karsia rönsyjä pitäen hyvä hallinto siistinä?

Työpajassa etsitään ratkaisuvaihtoehtoja yhdistyksen hallinnon kehittämiseen satoja yhdistyksiä erilaisissa haasteissa auttaneen järjestökouluttaja Ahto Harmon opastuksella. Koulutuksessa kirkastetaan yhdistyksen hallinnolliset vastuut ja vastuujako, jotka ovat ehtona hyvälle hallinnolle.

Lisäksi koulutuksessa pureudutaan yleisiin haasteisiin, joita yhdistyksen hallintoon liittyy. Työpaja koostuu luennosta ja pienryhmätyöskentelystä. Työpaja on suunnattu erityisesti hallituksen jäsenille, mutta on hyödyksi myös muille toimijoille.

Yhdistyksen verkkosivujen uudistus 1. perusteet

Sunnuntaina klo 9.0011

Verkkosivu-uudistuksen perusteet ja johdanto uuden verkkosivupohjan käyttöön

Vetäjät: Nettitiimi / Minna Käenniemi ja Janne Käenniemi

Tässä työpajassa voit ottaa käyttöön yhdistyksesi verkkosivuilla uuden Yhdistysavain-työkalun. Keliakialiitto on teettänyt valmiin ulkoasun, jonka käyttöön ottoon opastetaan työpajassa. Valmista ei tarvitse tulla, mutta tässä työpajassa pääset alkuun.

Työpajassa lähdetään liikkeelle perusteista. Suosittelemme työpajaa niille, jotka eivät vielä ole ottaneet uutta yhdistysavaimen verkkosivupohjaa käyttöön eivätkä osallistuneet keväällä järjestettyyn etäkoulutukseen.

Työpajaa vetää Nettitiimin kaksikko Minna ja Janne, jotka opastivat verkkosivujen käyttöä rautaisella ammattitaidolla myös vuoden 2019 G-festeillä.

Vapaaehtoisen polku -työpaja

Sunnuntaina klo 9-10.30

Vapaaehtoisen polku -työpaja

Vetäjä: Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketo

Työpajassa rakennamme vapaaehtoisen polkua askel kerrallaan. Mietimme yhdessä, miten vapaaehtoinen tulee mukaan toimintaan, miten hänet vastaanotetaan, perehdytetään, motivoidaan ja miten häntä kiitetään. Työpajan vetää vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketo.

Voimaannuttavaa kokemusten vaihtoa vapaaehtoistyöstä

Sunnuntai klo 910.30

Voimaannuttavaa kokemusten vaihtoa vapaaehtoistyöstä

Vetäjä: työnohjaaja, joogaopettaja ja kehotietoisuusvalmentaja Miia toikka, miiatoikka.fi

Hyvinvoinnin tukemiseen tähtäävässä työpajassa jaetaan kokemuksia vapaaehtoistyöstä. Teemana on omien voimavarojen tunnistaminen ja vaaliminen. Työpajassa työskennellään keskustellen ja se sopii kaikille vapaaehtoistyötä tekeville.

Työpajan vetäjä Miia Toikka on ratkaisukeskeinen työnohjaaja, joogaopettaja ja kehotietoisuusvalmentaja. Hän auttaa ihmisiä pysähtymään, hengähtämään ja kuuntelemaan sekä itseään että toisiaan.

Huoneiden luovutus ja lounas

Su klo 10.30−11 on varattu aikaa huoneiden luovutukseen.

Lounas on tarjolla klo 11-12 ravintola Säteessä.

Jäsenrekisterin perusteet ja yhdistyksen tietojen päivittäminen

Sunnuntaina  klo 12−13.15

Jäsenrekisterin perusteet ja yhdistyksen tietojen päivittäminen

Vetäjät: Keliakialiiton jäsensihteeri Tuija Heliövuori ja toimistosihteeri Päivi Ruokonen

Osaatko jo päivittää yhdistyksesi vapaaehtoisten tiedot jäsenrekisteriin? Haluatko oppia käyttämään jäsenrekisteriä tehokkaammin esimerkiksi tiedottamisessa ja toiminnan suunnittelussa?

Työpajassa käydään läpi miten jäsenrekisterissä voi tehdä erilaisia hakuja ja miten lähetät jäsenille uutiskirjeen suoraan rekisteristä. Käymme myös läpi yhdistyksille uuden toiminnon: yhdistyksen vapaaehtoisten tietojen päivittämisen järjestelmään.

Ota mukaan oma kannettava tietokoneesi ja jäsenrekisterin käyttäjätunnukset. Varmistathan etukäteen, että pääset kirjautumaan jäsenrekisteriin. Työpajan vetäjinä toimivat Keliakialiiton jäsensihteeri Tuija Heliövuori ja toimistosihteeri Päivi Ruokonen. Työpaja on suunnattu jäsenrekisterin pää- ja varakäyttäjille, joilla on tarve päivittää jäsenrekisteriosaamistaan.

Hyvät hallintokäytännöt kiertoon!

Sunnuntaina klo 12−13.15

Kaipaatko tietoa hyvistä yhdistyshallinnon toimintamalleista? Onko sinulla hyviä käytäntöjä jaettavaksi muille yhdistyksille? Haluatko kuulla, millä tavoin muissa yhdistyksissä laaditaan vuosikertomus tai muut yhdistystoiminnan viralliset asiakirjat?

Miten yhdistyksen toimintaan voisi saada mukaan uusia vapaaehtoistoimijoita? Mietityttääkö sinua yhdistyksen hallituksen jäsenten keskinäinen työnjako, millä tavoin hallitus voisi työskennellä parhaalla ja tehokkaimmalla tavalla?

Työpajassa eri keliakiayhdistysten edustajat jakavat toisilleen vinkkejä siitä, millaisia ratkaisuja heillä on yhdistyshallinnon tehtävien hoitamiseen.

Työpajassa on eri aihepiireistä muutama työskentelypiste, joissa pääset kuulemaan muiden yhdistysten käytäntöjä ja jakamaan omia vinkkejäsi muille! Työpaja sopii erityisesti keliakiayhdistysten hallituksen jäsenille, mutta mukaan ovat tervetulleita kaikki hyvästä yhdistyshallinnosta kiinnostuneet.

Yhdistyksen verkkosivujen uudistus osa 2. Enemmän irti yhdistyksen verkkosivuista

Sunnuntaina klo 12.0013.30

Enemmän irti yhdistyksen verkkosivuista

Vetäjät: Nettitiimi / Minna Käenniemi ja Janne Käenniemi

Tässä työpajassa syvennytään uuden Yhdistysavain-työkaluun ja jaetaan vinkkejä siihen, miten saat yhdistyksesi verkkosivuista enemmän irti.

Työpajassa syvennetään aiempaa osaamista, osallistuaksesi sinun tulee käydä aamupäivän työpaja "Verkkosivu-uudistuksen perusteet ja johdanto uuden verkkosivupohjan käyttöön" tai olla valmiiksi perehtynyt uuteen verkkosivupohjaan (olet esimerkiksi osallistunut keväällä 2020 järjestettyyn etäkoulutukseen). Suosittelemme työpajaa niille, jotka haluavat syventää osaamistaan ja saada enemmän irti yhdistyksen verkkosivuista. Koulutus toimii myös hyvänä muistin virkistyksenä ja kertauksena niille, jotka ovat käyttäneet uutta yhdistysavaimen verkkosivupohjaa jo jonkin aikaa.

Rentoutta ja rauhaa kehoa kuunnellen

Sunnuntaina klo 12−13.15

Vetäjä: työnohjaaja, joogaopettaja ja kehotietoisuusvalmentaja Miia Toikka, miiatoikka.fi

Sunnuntain toisessa hyvinvoinnin työpajassa tehdään rentoutumis- ja kehotietoisuusharjoituksia (muun muassa asahia, tuolijoogaa, hengitysharjoituksia, kehomeditaatiota). Samalla keskustellaan rentoutumisesta sekä kehon ja mielen yhteydestä.

Opit tunnistamaan omaan arkeen sopivia rentoutumis- ja rauhoittumiskeinoja. Liikkeet tehdään seisten ja istuen, joten ne sopivat myös liikuntarajoitteisille. Työpaja sopii kaikille.

Yhteinen lopetus

Sununtaina klo 13.45−14.15, Varala-sali

G-festin lopuksi kokoonnumme palkitsemaan Keliakialiiton Vuoden tutkijan.

Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus jakaa palkinnon, ja vuoden tutkija pitää puheenvuoron.

Joko vakuutuit?

Ilmoittaudu mukaan G-fest tapahtumaan tästä

Ensimmäisen G-festin tunnelmia

Keliakialiitto järjesti ensimmäisen valtakunnallisen koulutustapahtuman Tampereella toukokuussa 2019. Monipuolinen ja laaja koulutus kokosi yhteen keliakiayhteisön vapaaehtoisia ympäri Suomen. Tapahtuma vietettiin toukokuisessa hellesäässä upeissa maisemissa Pyhäjärven rannalla Varalan urheiluopistossa.

Koulutusviikonlopun runsaasta tarjonnasta pystyi räätälöimään juuri itseään kiinnostavan kokonaisuuden. Mukana työpajoja vetämässä olivat mm. järjestökoulutuksen huippuammattilainen Salla Saarinen, Nettitiimin kouluttaja Janne Käenniemi, psykologi Hanna Herno ja iso liuta Keliakialiiton omia asiantuntijoita.

Lue tästä uutinen: "Jos muut olisivat tienneet, miten mukavaa G-festeillä on, olisivat tulleet kaikki!"