Haluatko kokemustoimijaksi?

Onko mielestäsi kokemustiedon välittäminen ammattilaisille tärkeää? Oletko rohkea tarinankertoja? Voisiko sinusta tulla kokemustoimija?

Keliakialiiton kokemustoimijana toimivat henkilöt sairastavat itse keliakiaa tai ihokeliakiaa. Myös keliakiaa sairastavan läheinen ihminen voi toimia kokemustoimijana. Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen.

Kokemustoimija on tehtäväänsä koulutettu henkilö, joka välittää omakohtaisen tarinansa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä ravitsemisalan opiskelijoille tai jo työelämässä toimiville ammattilaisille.

Miten pääsen kokemustoimijaksi?

Keliakialiiton kokemustoimijaksi pätevöidytään osallistumalla kokemustoimijoiden peruskoulutukseen.

Kokemustoimijaksi hakeutuvalta odotetaan, että hän on sinut oman elämäntilanteensa kanssa, hänen sairastumisestaan on kulunut vähintään kolme vuotta ja hän sitoutuu toimimaan aktiivisesti ja pitkäjänteisesti. Lisäksi odotetaan, että uusi kokemustoimijaa perehtyy oman taustajärjestönsä toimintaan ja pitää sitä koskevat tietonsa ajan tasalla.

Tehtävään saa koulutuksen

Keliakialiitto toteuttaa kokemustoimijoiden peruskoulutuksia yhteistyössä Kokemustoimintaverkoston kanssa eri puolilla Suomea. Tulevista koulutuksista kerrotaan liiton eri viestintäkanavissa.

Keliakialiitto vastaa siitä, että sen omat kokemustoimijat soveltuvat tehtävään. Kaikki koulutukseen hakeutuneet haastatellaan, ja kokemustoimijoista pidetään kokemustoimijarekisteriä.

Lisätietoja Keliakialiiton kokemustoiminnasta:  Minnaleena Ollanketo, 03 2541 380 tai minna.ollanketo@keliakialiitto.fi

Kokemustoimija

• Pitää omaan kokemustietoonsa perustuvia puheenvuoroja
  • Osallistuu monella tapaa ammattilaisten koulutukseen