Keliaakikon makumuistoja -hanke

Turun seudun keliakiayhdistys kerää jäseniltään kokemuksia keliakian kanssa elämisestä ennen ja jälkeen diagnoosin. Keliaakikon makumuistoja -hanke keskittyy ruokakeskeisiin muistoihin. Näitä ovat esimerkiksi muistot siitä, mitä keliaakikolle on ollut aikaisemmin kaupassa tarjolla ja miten esimerkiksi lempiruokia on joutunut muokkaamaan keliakiadiagnoosin myötä.

Makumuistot kerätään jäseniltä kirjoitusten muodossa ja ne liitetään osaksi vuoden 2021 aikana valmistuvaa juhlavuosijulkaisua.

Kirjoita makumuistoista

Turun seudun keliakiayhdistys toivoo jäseniltään kokemuksia esimerkiksi seuraavista aiheista:

• Mitkä olivat lempiruokiasi ja leivonnaisiasi ennen diagnoosia? Miten ne muuttuivat diagnoosin jälkeen?
  • Mitä kaupassa oli sinulle tarjolla diagnoosin saatuasi?
  • Miten ravintolassa käynti ja kyläilyt onnistuivat keliakian kanssa silloin? Onko eroa tämänhetkiseen tilanteeseen?
  • Miten sopeuduit gluteenittomaan arkeen?
  • Mitä tiesit keliakiasta ennen diagnoosia?
  • Leivotko itse ja jos kyllä, miten koit gluteenittoman leipomisen alussa? Mikä oli uutta, mikä vaikeaa?
  • Miten korvasit lempireseptit gluteenittomiksi?
  • Mitä kaipasit ajasta ennen diagnoosia?
  • Onko sinulla makumuistoja yhdistyksen tapahtumista?
  • Minkälaisiin tilanteisiin törmäsit keliaakikkona?
  • Onko keliakia johtanut joskus hauskoihin tilanteisiin tai kommelluksiin (esimerkiksi kielikukkasiin ulkomailla)?

Annetut kysymykset ovat suuntaa antavia. Yhdistykselle voi toimittaa myös vapaamuotoisemman makumuistelun, jos jokin muu asia puhututtaa. Muisteluihin saavat osallistua kaikki jäsenet. Nuorimmat muistelijat voivat vaikkapa laatia piirroksen omasta lempimakumuistostaan.

Hankkeeseen voivat osallistua muutkin kuin Turun keliakiayhdistyksen jäsenet.

Osallistu näin

Kirjoita valitsemistasi kysymyksistä Turun seudun keliakiayhdistykselle suoraan yhdistyksen verkkosivuilla olevaan lomakkeeseen.

Voit myös halutessasi toimittaa makumuistotekstin (enintään yksi sivu, esim. Word-tiedosto) suoraan sähköpostiin turunkeliakiayhdistys@gmail.com. Makumuistoja otetaan vastaan verkkosivuilla ja sähköpostitse 15.6.2021 asti.

Turun seudun keliakiayhdistys viettää tänä vuonna 30-vuotisjuhlaa. Jäsenistö ja aktiivinen vapaaehtoistyö ovat mahdollistaneet yhdistyksen kolmekymmenvuotisen toiminnan. Hanke on osa juhlavuoden toteutusta.