Tuetut lomat

lapsi laskee liukumäkeä.Kaipaatko taukoa kuormittavasta arjesta? Haluatko tavata muita keliaakikkoja virkistävän lomatoiminnan ohessa?

Keliakialiitto järjestää Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon kanssa tuettuja lomaviikkoja eri puolilla Suomea. Lomien tavoitteena on lomailu ja irtiotto arjesta täysihoidossa. Perhelomalla vahvistuvat myös perheen sisäiset vuorovaikutussuhteet. Lomilla on hyvinvointia tukevaa vapaaehtoista ohjelmaa, kuten liikuntaa, pelejä ja mukavaa yhdessäoloa. Osalla lomista on mukana Keliakialiiton vapaaehtoinen lomaluotsi eli lomaohjaaja. Varsinaista keliakia-aiheista luento-ohjelmaa ei lomilla ole. Jos kaipaat sellaista, hae gluteenittomuutta tukeville kursseillemme.

Tuetuille lomille valitaan ensisijaisesti keliaakikkoja, joilla ei taloudellisen tilanteen takia ole mahdollisuutta muutoin lomailla. Mukaan voivat hakea muutkin, jotka tuntevat tarvetta vertaistuelliselle lomalle esimerkiksi terveydellisistä tai sosiaalisista syistä. Perheloma on tarkoitettu perheille, joissa keliakia on lapsella tai nuorella, joka tulee mukaan lomalle. Puolison kanssa voi myös hakea lomalle.

Keliakialiitolle varatut vuoden 2024 tuetut lomat ovat nyt haettavissa Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon sivuilla.

Keliakialiiton gluteenittomuutta tukevat kurssit löydät täältä.

Tulevat tuetut lomat

Huomaathan, että tuetulle lomalle haetaan viimeistään 3 kuukautta ennen loman alkua. Tuetun loman voi saada maksimissaan kolmen vuoden välein ja enintään kolme kertaa kymmenen vuoden aikana. Tiedustelut lomista Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto klo 9-13 p. 010 2193 463 tai sähköpostilla lomat@mtlh.fi

Mitä tuettu loma maksaa ja mitä hintaan sisältyy?

Mitä loma maksaa?

• Aikuisten omavastuuosuus on 25 euroa per vuorokausi. Puolison ja 17-vuotiaan lapsen hinta on sama (25 € / vrk / hlö).
  • Alle 17-vuotiaat lapset pääsevät lomalle ilmaiseksi.
  • Lomailijat maksavat matkakustannuksensa itse.

Mitä hintaan sisältyy?

• Majoitus kahden hengen huoneessa tai perhehuoneessa.
  • Täysihoito: aamiainen, lounas ja päivällinen. Perhelomilla myös iltapala.
  • Lomapaikan järjestämä vapaa-ajan ohjelma ja toiminta (ei keliakia-aiheisia luentoja).
  • Keliakialiiton vapaaehtoinen lomaluotsi on mukana ryhmän toiminnassa useimmilla lomilla.

Näin haet tuetulle lomalle:

Helpoiten ja luotettavimmin täytät lomatukihakemuksen sähköisesti Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon verkkosivuilla. Tähän ei tarvita liitteitä tai tunnistautumista.

Voit myös tilata lomatukihakemuksen Maaseudun Terveys- ja lomahuollosta myös puhelimitse numerosta 010 2193 460.

Lähetä hakemuksesi suoraan Maaseudun Terveys ja lomahuoltoon viimeistään kolme kuukautta ennen loman alkamista.

Lomalle hyväksytyt saavat kirjeen noin kuukautta ennen loman alkua. Kielteisestä päätöksestä ei ilmoiteta erikseen.

Huom! Tuetun loman voi saada maksimissaan kolmen vuoden välein ja enintään kolme kertaa kymmenen vuoden aikana.