Vapaaehtoisten koulutukset

Keliakialiitto järjestää vapaaehtoisilleen ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille vuosittain useita kursseja ja koulutustapahtumia. Tällä sivulla voit tutustua vapaaehtoisille suunnattuun koulutustarjontaamme.

Mikäli et ole vielä mukana vapaaehtoistoiminnassamme ota yhteyttä meihin sähköpostilla tai kysy paikallisesta keliakiayhdistyksestä vapaaehtoisten tarpeesta. Voit myös aloittaa vuosittain järjestettävästä Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssista.

(Huomaathan, että Keliakialiiton järjestämät sopeutumisvalmennuskurssit eivät ole täällä, vaan löytyvät Sopeutumisvalmennuskurssit-välilehdeltä).

Vapaaehtoisten webinaarit - Neuvontaa ja vinkkejä keliakiayhteisön aktiiveille

Webinaareihin tulee ilmoittautua verkkolomakkeen (webropol) kautta viimeistään webinaaripäivänä klo 12 mennessä.

Kaikissa webinaareissamme on varattu aikaa kysymyksille ja keskustelulle. Webinaarit tallennetaan mainittuja poikkeuksia lukuunottamatta.

Syyskuu

Torstaina 15.9. klo 17:30–19:00 Leivontaan yhdessä gluteenitonta:  näin  järjestät ja vedät leivontatatapahtuman.  Hiivaleivonnan perusasiat, puhujana Keliakialiiton HoReCa-asiantuntija Eija Lindberg.

Webinaari on suunnattu kaikille keliakiajärjestön vapaaehtoisille, jotka haluavat tutustua hiivaleivonnan perusasioihin. Webinaari on ensimmäinen osa Leivotaan yhdessä gluteenitonta -toimintamallia ja se on myös G-festin etkot -tapahtuma. Jos haluat tutustua myös toimintamalliin, niin osallistu myös G-festin jatkot -webinaariin 12.10.

Ilmoittautuminen

(G-festillä lauantaina 24.9. Leivotaan yhdessä gluteenitonta -työpaja, jossa tutustutaan käytännössä leivontaan.) Lisätietoa G-festistä

Lokakuu

Keskiviikkona 12.10. klo 17:30-19:30 Leivotaan yhdessä gluteenitonta -toimintamallin esittely, illan puhujana Keliakialiiton HoReCa-asiantuntija Eija Lindberg.

Webinaari on kolmas ja viimeinen osa Leivontaan yhdessä gluteenitonta: näin järjestät ja vedät leivontatapahtuman -toimintamallia ja se on myös G-festin jatkot -tapahtuma. Kaksi aiempaa osaa ovat käsitelleet hiivaleivonnan perusteita sekä leivontaa ja leivonnan ohjausta käytännössä. Webinaari on suunnattu kaikille keliakiajärjestön vapaaehtoisille, jotka haluavat tutustua toimintamalliin.

Ilmoittautuminen

Marraskuu

Torstaina 17.11., klo 17:30–19. Ohjelma tarkentuu myöhemmin.

Joulukuu

Torstaina 1.12., klo 17:30–19. Vapaaehtoisten virtuaaliset pikkujoulut

Aiempi webinaariohjelma: pyydä tallenteita sähköpostilla

Tiistaina 24.5.2022, klo 17:30–19.30. Yhdistyksen arkistointi – mitä pitää tietää ja säilyttää, puhujana digitointikonsultti Esko Clarke Sario.

Webinaarissa käsitellään sitä, mitä yhdistyksen pitää ottaa huomioon asiakirjojen arkistonnissa. Illassa käsitellään myös arkistoinnin siirtämistä sähköiseen muotoon.

Keskiviikkona 20.4.2022, klo 17:30–19.00. Viestintää somessa, puhujana Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Tanja Laatikainen

Webinaarissa käsitellään erilaisia sosiaalisen median kanavia ja pohditaan miten niitä voi hyödyntää yhdistystoiminnassa. Käymme läpi myös sitä mitkä asiat ovat pinnalla someviestinnässä vuonna 2022.  Webinaarista ei ole tallennetta.

Maaliskuu
Torstaina 17.3.2022, klo 17:30–19.00. Johdanto syksyn keliakiaviikkoon – teema ja materiaalit
, puhujana Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Marjo Aspegren.

Käymme läpi vuoden 2022 Keliakiaviikon teemaa ja ideoimme yhdessä viikon toteutusta. Samalla kerromme tulevan kampanjan materiaaleista ja puhutaan viestinnästä. Keliakiaviikon kampanjatapahtumia on toteutettu vuosittain kymmenillä paikkakunnilla ja se tuo yhteen keliakiayhdistykset ja Keliakialiiton kampanjoimaan.

Helmikuu
Torstaina 10.2.2022 klo 17:30–19.00. Keliakialiiton strategia työvälineeksi,
puhujana Keliakialiiton kehittämis- ja seurantapäällikkö Sanna Arnala.

Webinaarissa käydään läpi käytännönläheisesti Keliakialiiton uutta strategiaa. Pohdimme yhdessä sitä, miten yhdistykset voivat ottaa huomioon strategian omassa toiminnassaan.

(ei tallennetta)

Tammikuu
Tiistaina 25.1.2022 klo 17:30–19.00. Uuden hallituksen jäsenen perehdytys,
puhujana Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketo.

Webinaarissa johdatellaan uudet toimijat Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toimintaan. Webinaari sopii kaikille uusille hallitustoimijoille.

Maanantai 29.11 klo 17.30–19.00. Vapaaehtoinen on ykkönen, kouluttajana vapaaehtoisten työnohjaaja ja kouluttaja Anne Laimio.

Webinaarissa paneudutaan vapaaehtoisten hyvinvointiin. Mistä ammentaa voimia vapaaehtoistehtävässä? Mikä auttaa jaksamaan? Webinaarissa varattu aikaa  keskustelulle ja yhteiselle pohdinnalle.

Tiistai 16.11. klo 17.30-19.00. Tietoturvallisesti yhdistyksessä, kouluttajana tietoturva-asiantuntija Anu Laitila, KyberVPK.

Mitä on tietoturva, entä kyberturvallisuus? Mikä ihmeen kybersää?

Webinaarissa kuulet pähkinänkuoressa tietoturvasta ja kyberturvallisuudesta. Lisäksi perehdytään myös kybersäähän eli ajankohtaisiin tietoturvailmiöihin ja -uhkiin. Saat myös tietoturvavinkkejä arkeesi. Webinaarissa on varattu aikaa myös kysymyksille ja keskusteluun. Webinaari tallennetaan.

Torstai 14.10. klo17.30-19.00, Kokoustekniikka haltuun, puhujana järjestöasiantuntija Ahto Harmo.

Webinaarissa käydään läpi kokoustekniikkaa, kuten kokouksen runko, käsittelyjärjestys, virkailijat tehtävineen ja kokouskieli. Tutustutaan myös erilaisiin kokouksiin ja erilaisten osallistujien huomioimiseen sekä kokouksen valmisteluun ja kokousmateriaaleihin.

Keskiviikko 15.9. klo 17.30-19.00, Keliakiayhdistysten yhteistyökuviot OLKA-toiminnan kanssa, puhujana asiantuntija Kaisa Kauhanen, Ejy ry ja OLKA.

Tule kuulemaan miten yhdistyksesi voi tarjota tukea sairaalassa potilaille sekä tehdä muuta yhteistyöstä OLKA-toiminnan merkeissä. Kuulet myös uudesta vertaistukea tarjoavasta toimintaympäristöstä, vertaistukisovelluksesta.

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntijat, vapaaehtoistoiminta@keliakialiitto.fi

Yhdistysviestijä-verkkokoulutus - sinulle, joka suunnittelet, kehität ja toteutat yhdistyksen viestintää

Tavoittaako yhdistyksesi tärkeä viesti oikeat ihmiset? Tunnetaanko toimintaanne? Tuottaako viestintänne toivottuja vaikutuksia?

Yhdistysviestijä-koulutuksessa pääset vahvistamaan osaamistasi yhdistyksen viestinnän suunnittelussa ja kehittämisessä, yhdessä muiden yhdistysviestijöiden kanssa.

Koulutuksen aiheita ovat mm.

• Viestinnän tavoitteiden asettaminen
  • Kohderyhmän tunnistaminen ja kanavien valinta
  • Viestinnän sävy, tyyli ja visuaalisen viestinnän merkitys
  • Viestinnän suunnittelun työkalut

Koulutuksen aikana pääset laatimaan omalle yhdistyksellesi viestintäsuunnitelman.

Missä? Verkossa - voit osallistua omalla tietokoneellasi asuinpaikasta riippumatta!

Milloin? 3.10-13.11.2022, kesto noin 6 viikkoa

Kenelle? Koulutus on suunnattu yhdistysviestijöille, jotka suunnittelevat, kehittävät ja toteuttavat yhdistyksen viestintää. Se sopii yhdistyksen viestintävastaaville, somettajille ja yhdistysviestinnästä kiinnostuneille.

Koulutus käydään verkkoalustalla ja se sisältää itsenäistä työskentelyä, kolme webinaaritapaamista, keskusteluja muiden osallistujien kanssa sekä yhteistä sparrailua. Pääset myös verkostoitumaan muiden yhdistystoimijoiden kanssa. Webinaaritapaamiset pidetään ti 4.10., to 20.10. ja ke 9.11. Webinaarit alkavat lo 17.30 ja päättyvät klo 19.00. Lisäksi järjestetään vapaaehtoinen verkkotreenikerta ke 28.9. alkaen klo 17.30.

Ilmoittaudu koulutukseen viimeistään 21.9. mennessä.

Ilmoittautumaan pääset tästä.

Koulutuksen laajuus on 2 opintopistettä ja se toteutetaan yhteistyössä Diabetes- ja Psoriasisliiton sekä Opintokeskus Siviksen kanssa. Osallistujalla tulee olla verkkokoulutukseen tarvittavat välineet eli tietokone, internetyhteys, mikrofoni ja mielellään myös webkamera.

Askeleet vapaaehtoisuuteen

Oletko joskus pohtinut, voisiko vapaaehtoistoiminta olla sinua varten? Kiinnostaako sinua gluteenittomien tapahtumien tai tempausten järjestäminen? Haluaisitko vaikuttaa gluteenittomien tuotteiden ja palveluiden saatavuuteen paikkakunnallasi? Haluaisitko jakaa kokemuksiasi muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien kanssa?

Keliakialiitto tarjoaa vuosittain uusille vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille verkkokurssin, jonka aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Missä? Verkossa – voit osallistua omalla tietokoneellasi asuinpaikasta riippumatta!

Milloin? 21.3.-1.5.2022.

Kenelle? Vapaaehtoistehtävistä kiinnostuneet sekä uudet vapaaehtoiset Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toiminnassa.

Mitä? Kurssin aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia ja itselle sopivia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Miten? Kyseessä on ohjattu verkkokurssi. Kurssiin kuuluu viikoittaisia oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä oppimisalustalla sekä verkon kautta pidettävät virtuaaliopetuskerrat (opetus alkaa aina klo 17.30 ja päättyy klo 19.00). Virtuaaliopetuskerrat pidetään ke 23.3., to 7.4. ja to 28.4. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja osallistujat saavat kurssista yhden opintopisteen.

Uusi kurssi alkaa taas keväällä 2023!

Keliakiayhdistyksistä löytyy monenlaisia toiminnan paikkoja aina vertaistukitoiminnasta gluteenittomien leivontailtojen järjestämiseen ja yhteisten retkien suunnittelusta yhdistysten hallitustoimiin.

Askeleet vapaaehtoisuuteen-verkkokurssi tarjoaa helpon tavan tutustua vapaaehtoistoimintaan keliakiayhteisön parissa ja lähteä mukaan. Verkkokurssille osallistuminen onnistuu omalla tietokoneella vaikkapa kotisohvalta.

Ilmoittautumisen yhteydessä saat tarkennetun kurssiohjelman. Uudet kurssimateriaalit avautuvat viikoittain kurssialustalla. Suurimman osan kurssin tehtävistä voit suorittaa itsenäisesti kurssiviikon aikana. Kurssiin sisältyy kolme vuorovaikutteista virtuaaliopetuskertaa. Toivomme, että osallistujat pääsevät mukaan näille kerroille. Kysythän tarvittaessa lisätietoja!

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja se on yhden opintopisteen laajuinen. Osallistujat saavat kurssisuorituksesta todistuksen ja opintopisteiden rekisteröinti tapahtuu Siviksen kautta.

Kurssille otetaan korkeintaan 30 osallistujaa. Mikäli halukkaita on enemmän, etusijalla ovat henkilöt, jotka eivät ole vielä mukana keliakiajärjestön vapaaehtoistoiminnassa sekä alle vuoden vapaaehtoisena toimineet.

Minnaleena Ollanketo, vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, (03) 2541 380

Digityökalut keliakiayhteisössä

Haluaisitko järjestää videoluentoillan yhdistyksessä, mutta tekniikkaa jännittää. Oletko joskus pohtinut miten tehdään Facbook-sivu tai miten Keliakialiiton vapaaehtoisten tietolaaria voisi hyödyntää. Haluaisitko eroon paperisista kokouspöytäkirjoista tai haluaisitko järjestää hallituksen kokouksen Teamsin kautta.

Digityökalut keliakiayhteisössä-kurssilla keskitytään perusdigitaitoihin ja neuvotaan miten erilaisia digityökaluja voi ottaa käyttöön vapaaehtois- ja yhdistystoiminnassa. Kurssille et tarvitse aiempaa osaamista.

Missä? Verkossa – voit osallistua omalla tietokoneellasi asuinpaikasta riippumatta.

Milloin? Kurssi-ilmoittautuminen on auki! Voit aloittaa milloin vain ja edetä omassa tahdissasi.

Kenelle? Kurssi on suunnattu kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille.  Kurssilla lähdetään liikkeelle perusasioista eikä aiempaa digiosaamista tarvita. Kurssilla opiskellaan vapaaehtois- ja yhdistystoiminnan kannalta keskeisisä asioista, mikäli kaipaat opastusta esimerkiksi verkkoselaimen käyttöön, verkossa asiointiin tai sähköpostin käyttöön suosittelemma käymään Ylen avoimen ja ilmaisen Digitreenien peruskurssin ennen tätä kurssia.

Mitä? Kurssi koostuu itsenäisesti opiskeltavista kokonaisuuksista, joista kukin perehdyttää koulutettavan yhteen yhdistystoiminnan näkökulmasta olennaiseen digitaaliseen palveluun tai työkaluun. Aiheet ovat seuraavat:

1. Keliakialiiton sähköiset palvelut ja niiden hyödyntäminen yhdistyksessä:
  • Keliakialiiton verkkosivut ja vapaaehtoisten tietolaari
  • Keliakialiiton vapaaehtoisille suunnattu Juttutupa -Facebook-ryhmä
  • Keliakialiiton sähköinen tapahtumakalenteri
  1. Videoluennon järjestäminen yhdistyksessä
  2. Yhdistys sosiaalisessa mediassa
  3. Etäkokoukset ja virtuaalitapahtumat
  4. Sähköinen asiakirjahallinto ja arkistointi

Lisäksi osallistuja saa perehdytyksen Keliakialiiton käyttämän Itslearning-oppimisalustan käyttöön ja valmiudet osallistua muille Keliakialiiton verkkokursseille.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa. Voit opiskella vain valitsemasi osiot tai koostaa yhden opintopisteen laajuisen opintosuorituksen.

Miten? Kyseessä on itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi. Osallistuaksesi tarvitset tietokoneen ja toimivan nettiyhteyden. Osallistuminen älylaitteella (tabletti tai älypuhelin) on myös mahdollista. Kurssiin kuuluu opetusvideoita, harjoituksia ja oppimistehtäviä. Työskentely tapahtuu Itslearning-oppimisalustalla.

Ilmoittaudu mukaan!

Ilmoittaudu mukaan tästä

Digityökalut keliakiayhteisössä on itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi, jonka osallistujat voivat suorittaa haluamassaan aikataulussa. Kurssi koostuu teemoista. Teemoista kukin perehdyttää osallistujan yhteen yhdistystoiminnan kannalta olennaiseen digitaaliseen palveluun tai työkaluun. Koulutuksessa keskitytään perustaitoihin ja ohjataan erityisesti siihen, miten digityökaluja voi ottaa käyttöön omassa yhdistyksessä.

Itseopiskelumateriaalina on lyhyitä videoita sekä kirjallisia ohjeita. Lisäksi joka osa-alueeseen kuuluu tehtäviä, joiden avulla osallistujia ohjataan kokeilemaan ja harjoittelemaan eri palveluiden käyttöä.

Tule mukaan hiomaan digitaitojasi!

Tietosuojaseloste

Vapaaehtoisten webinaari- ja koulutusilmoittautumisten sekä vapaaehtoisille tehtyjen kyselyiden rekisteriseloste

Digiklinikat

Tule mukaan digiklinikalle kertaamaan erilaisten ohjelmien käyttöä ja oppimaan uutta. Klinikat järjestetään kuukausittain Teamsin avulla klo 18–19, viikonpäivät vaihtelevat. Klinikalle ilmoittaudutaan järjestämispäivänä klo 12 mennessä.

14.9. kerrataan Teamsin kokouskutsun tekemistä. Ilmoittautuminen.

19.10. Tutustutaan sähköisiin lomakkeisiin.Ilmoittautuminen.

22.11. Aihe selviää myöhemmin.

15.12. Aihe selviää myöhemmin.