Vapaaehtoisten koulutukset

Keliakialiitto järjestää vapaaehtoisilleen ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille vuosittain useita kursseja ja koulutustapahtumia. Tällä sivulla voit tutustua vapaaehtoisille suunnattuun koulutustarjontaamme.

(Huomaathan, että Keliakialiiton järjestämät sopeutumisvalmennuskurssit eivät ole täällä, vaan löytyvät Sopeutumisvalmennuskurssit -välilehdeltä).

Mikäli et ole vielä mukana vapaaehtoistoiminnassamme, voit aloittaa Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssista tai ottaa suoraan yhteyttä paikalliseen keliakiayhdistykseesi ja lähteä sitä kautta mukaan toimintaan!

Tarjolla laaja kattaus kursseja, koulutustapahtumia ja webinaareja

Vapaaehtoisten webinaarit. Kerran kuussa (pl. kesä-elokuu) järjestettävissä webinaareissa esitellään ajankohtaisia aiheita tai käydään läpi vapaaehtoisten toivomia asioita. Syksyn 2019 webinaariohjelman löydät alempaa.

(Nämä webinaarit on suunnattu keliakiayhteisön vapaaehtoisille. Koko jäsenistölle suunnatut keliakiaa ja ruokavaliota käsittelevät Keliakialiiton webinaarit löydät webinaarit-välilehdeltä)

G-Fest – voimaa keliakiayhteisön vapaaehtoisille. Kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu viikonlopun mittainen koulutustapahtuma. Tapahtuma järjestettiin vuonna 2019 ensimmäisen kerran. Lisätiedot ensi vuoden tapahtumasta julkaistaan alkuvuonna 2020.

Askeleet vapaaehtoisuuteen -verkkokurssi uusille vapaaehtoisille suunnattu perehdytyskoulutus keliakiayhteisön toiminnasta alkaa syykuussa 2019 (lisätietoja alempana).

Tapahtumajärjestämisen ABC. Keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu koulutus tapahtumajärjestämisestä (koulutuskiertue järjestetään loppuvuodesta 2019, lisätietoja alempana).

Digityökalut keliakiayhteisössä. Keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu kurssi (loppuvuodesta 2019, lisätietoja tulossa syksyllä).

Viestiä kuuluviin. Keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu kurssi viestinnästä (loppuvuodesta 2019, lisätietoja tulossa syksyllä).

Vapaaehtoisten johtaminen ja koordinointi. Keliakiayhteisön koordinoinnista ja johtamisesta kiinnostuneille vapaaehtoisille suunnattu kurssi (tulossa keväällä 2020).

Vapaaehtoisten webinaarit - Neuvontaa ja vinkkejä keliakiayhteisön aktiiveille

Webinaareihin tulee ilmoittautua verkkolomakkeen (webropol) kautta klikkaamalla webinaarikuvauksen alla olevaa ilmoittautumislinkkiä. Ilmoittautuminen aukeaa viimeistään 2 viikkoa ennen webinaaria.

Syyskuu: Keliakialiiton palvelut yhdistyksille

torstai 19.9. klo 17:30

Webinaarissa esittelemme Keliakialiiton palvelut yhdistyksille uudistusten jälkeen. Webinaarin loppuun on varattu aikaa kysymyksille.

Ilmoittaudu webinaariin tästä

Lokakuu: Mikä houkuttelee uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan?

torstai 10.10. klo 17:30

Webinaarissa käymme läpi yhdistysten esittämää kysymystä: Miten saamme houkuteltua uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan? Luvassa vinkkejä ja halutessasi voit jakaa myös omat onnistuneet kokemuksesi!

Marraskuu: Digityökalut keliakiayhteisössä

keskiviikko 13.11. klo 17:30

Keliakialiitolta löytyy nykyään monia digipalveluita, joita myös yhdistykset voivat hyödyntää. Webinaarissa esitellään mm. Vapaaehtoisten tietolaari, juttutupa ja tapahtumakalenteri.

Ilmoittautumislinkki tulossa

Joulukuu: Tervetuloa mukaan keliakiayhdistykseen!

keskiviikko 4.12. klo 17:30

Uusille toimijoille suunnattu webinaari, jossa esitellään Keliakialiiton toiminta pähkinänkuoressa. Webinaarin loppuun on varattu aikaa kysymyksille.

Askeleet vapaaehtoisuuteen

Kiinnostaako sinua gluteenittomien tapahtumien tai tempausten järjestäminen? Haluaisitko vaikuttaa gluteenittomien tuotteiden ja palveluiden saatavuuteen paikkakunnallasi? Haluaisitko jakaa kokemuksiasi muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien kanssa? Oletko joskus pohtinut, voisiko vapaaehtoistoiminta olla sinua varten?

Keliakialiitto tarjoaa syksyllä 2019 uusille vapaaehtoisille ja vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille verkkokurssin, jonka aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Missä? Verkossa – voit osallistua omalla tietokoneellasi asuinpaikasta riippumatta!

Milloin? 11.9.-20.10.2019

Kenelle? Vapaaehtoistehtävistä kiinnostuneet sekä uudet vapaaehtoiset Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toiminnassa.

Mitä? Kurssin aikana käydään läpi vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten toimintaa, ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksia ja löytämään kiinnostavia ja itselle sopivia vapaaehtoisuuden paikkoja.

Miten? Kyseessä on ohjattu verkkokurssi. Kurssiin kuuluu viikoittaisia oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä oppimisalustalla sekä verkon kautta pidettävät virtuaaliopetuskerrat 12.9., 30.9. ja 16.10.. (Opetus aloitetaan aina klo 17:30 ja se kestää 1-2 tuntia). Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja osallistujat saavat kurssista yhden opintopisteen.

Ilmoittaudu mukaan! Klikkaa itsesi ilmoittaumislomakkeelle (ilmoittautuminen aukeaa 8.8. klo 10).

Keliakiayhdistyksistä löytyy monenlaisia toiminnan paikkoja aina vertaistukihenkilötoiminnasta gluteenittomien leivontailtojen järjestämiseen ja yhteisten retkien suunnittelusta yhdistysten hallitustoimiin.

Askeleet vapaaehtoisuuteen-verkkokurssi tarjoaa helpon tavan tutustua vapaaehtoistoimintaan keliakiayhteisön parissa ja lähteä mukaan. Verkkokurssille osallistuminen onnistuu omalla tietokoneella vaikkapa kotisohvalta!

Ilmoittautumisen yhteydessä saat tarkennetun kurssiohjelman. Uudet kurssimateriaalit avautuvat viikoittain kurssialustalla lukuun ottamatta aloitusmateriaaleja, jotka lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla 11.9. Suurimman osan kurssin tehtävistä voit suorittaa itsenäisesti kurssiviikon aikana. Kurssiin sisältyy kolme vuorovaikutteista virtuaaliopetuskertaa, jotka pidetään torstaina 12.9. klo 17:30 – 18:30, maanantaina 30.9. klo 17:30-19:00 sekä keskiviikkona 16.10. klo 17:30-19:00. Toivomme, että osallistujat pääsevät mukaan virtuaaliopetuskerroille edellä mainittuina aikoina. Kysythän tarvittaessa lisätietoja!

Kurssin osaamistavoitteet

Kurssin jälkeen osallistuja…

… osaa valita itselleen sopivan vapaaehtoistehtävän.

… osaa kertoa vapaaehtoisuuden pelisäännöt järjestössä.

… osaa etsiä tukea omaan vapaaehtoistoimintaan.

… tietää keliakiajärjestön toiminnan muodot ja tunnistaa yhteisen tavoitteen.

… tietää perusasiat gluteenittomasta ruokavaliosta.

… osaa käyttää vapaaehtoisille suunnattujen kurssien oppimisalustaa itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan opiskeluun.

Klikkaa itsesi ilmoittaumislomakkeelle. (Ilmoittautuminen aukeaa 8.8. klo 10)

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja se on yhden opintopisteen laajuinen. Osallistujat saavat kurssisuorituksesta todistuksen ja opintopisteiden rekisteröinti tapahtuu Siviksen kautta.

Kurssille otetaan korkeintaan 30 osallistujaa. Mikäli halukkaita on enemmän, etusijalla ovat henkilöt, jotka eivät ole vielä mukana keliakiajärjestön vapaaehtoistoiminnassa sekä alle vuoden vapaaehtoisena toimineet.

Meri Norola

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntija

meri.norola@keliakialiitto.fi

Tapahtumajärjestämisen ABC

Miten järjestäisin vetäviä tapahtumia? Miten saan jäsenistön houkuteltua paikalle? Minkälaisia tapahtumia yhdistykseni jäsenet kaipaavat? Mikä olisi mahdollista?

Tapahtumajärjestämisen ABC on kaikille tapahtumajärjestämisestä kiinnostuneille keliakiayhdistysten vapaaehtoisille tarkoitettu koulutus, joka toteutetaan usealla paikkakunnalla syksyn 2019 aikana! Koulutukset järjestetään arki-iltoina.

Milloin? Syksyllä 2019 (seuraa keliakiayhdistyksesi tiedotusta saadaksesi tarkemman tiedon oman paikkakuntasi koulutuksesta).

Kenelle? Vapaaehtoiset keliakiayhdistyksissä. Koulutus antaa eväitä niin kokeneille konkareille kuin vasta-alkajillekin!

Mitä? Koulutuksen aikana käydään läpi tapahtuman järjestämisen periaatteet keskittyen erityisesti tapahtuman suunnitteluun, uusien tapahtumien ideointiin ja vetävään markkinointiin. Koulutuksessa saat myös perustyökalut tapahtumasuunnitteluun, joiden avulla voit suunnitella yhdistyksesi tulevat tapahtumat sujuvasti.

Missä? Eri paikkakunnilla. Lisätietoja saat paikalliselta keliakiayhdistykseltäsi syksyn aikana!

Miten? Koulutus kestää noin kolme tuntia ja järjestetään arki-iltana. Koulutus sisältää luennon sekä konkreettista tapahtumasuunnittelua ryhmätyöskentelynä.

Koulutuksen oppimistavoitteet

Koulutuksen jälkeen osallistuja…

… osaa suunnitella tapahtuman.

… osaa toteuttaa tapahtuman.

Keliakialiitto tarjoaa vuonna 2020 aiheesta laajemman verkkokurssin.

Meri Norola

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntija