Gluteenittoman palvelun merkki Ravintola Lounas-Salongille: ”Keittiömme on täysin gluteeniton”

Keliakialiitto on myöntänyt Gluteenittoman palvelun merkin Kuopion keskustassa sijaitsevalle Ravintola Lounas-Salongille. Vanhassa puutalossa toimiva ravintola tarjoilee gluteenitonta lounasta noutopöydästä maanantaista lauantaihin.

Ravintola Lounas-Salongin kokki Olli Ruoho toivottaa asiakkaat tervetulleiksi.

Ravintola Lounas-Salongissa voi lisäksi järjestää perhejuhlia.

– Keittiömme on täysin gluteeniton eli meillä voi ruokailla turvallisin mielin. Lounassuosikkeja ovat erityisesti gluteenittomat kala- ja lohimurekepihvit, kertoo kokki Olli Ruoho.

Yli 30 vuotta toimineen ravintolan keittiö muutettiin gluteenittomaksi 10 vuotta sitten keittiöremontin yhteydessä.

– Olemme olleet päätökseen tyytyväisiä, sillä se on selkeä. Leivomme gluteenillisia leivonnaisia erillisessä tilassa, hän kertoo.

Ruoho myöntää, että gluteeniton ruuanlaitto vaati aluksi totuttelua.

– Työ on opettanut ja nykyisin tiedän, mitä pitää huomioida, hän sanoo.

Gluteenittoman palvelun merkkiä yritys päätti hakea vakioasiakkaan vinkistä.

– Toivomme, että merkki tuo meille lisää asiakkaita. Jos perheessä on yksi gluteenitonta ruokavaliota noudattava, koko perhe voi tulla turvallisin mielin meille, Ruoho sanoo.

Tällä hetkellä Gluteenittoman palvelun merkin omaavia yrityksiä on 18 eri puolilla Suomea. Kaikki merkin saaneet yritykset löytyvät Keliakialiiton verkkosivuilta.

Gluteenittomuuden oltava kunnossa

Keliakialiitto kehitti Gluteenittoman palvelun merkin helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella.

– Merkin avulla asiakas voi valita yrityksen, joka tarjoaa turvallisesti gluteenittomia palveluja. Merkki tuo yritykselle lisäarvoa, sillä yritys kertoo näin omasta osaamisestaan samalla muista toimijoista erottuen, toteaa Keliakialiiton markkinoinnin asiantuntija Marjo Jokinen.

Jotta yritys voi saada Gluteenittoman palvelun merkin, sen on suoritettava Keliakialiiton verkkokoulutus ja todennettava, että gluteenittomuus osataan yrityksessä. Gluteenittomuuden toteutuminen käydään huolellisesti läpi yhdessä yrityksen kanssa.

– Gluteenittoman palvelun merkin voi saada vain sellainen yritys, jossa gluteenittomuus on kunnossa. Tämä tarkoittaa tarkkuutta valmistuksen jokaisessa vaiheessa ja tarjoilussa. Kaiken tarjottavan ei kuitenkaan tarvitse olla gluteenitonta, huomauttaa Jokinen.

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeutta voivat hakea gluteenittomia palveluita tarjoavat yritykset, kuten kahvilat, ravintolat, hotellit ja leipomomyymälät. Merkki on luvanvarainen ja sen käyttöoikeuden myöntää Keliakialiitto.

Keliakialiitto järjestää vuosittain hotelli-, ravintola- ja kahvila-alan ammattilaisille verkkokoulutuksia ja webinaareja. Koulutus on yksi osa Gluteenittoman palvelun merkin hakuprosessia.

Gluteenittoman palvelun merkki on näillä yrityksillä:
Akkavaara (Salla), Amandis (Naantali), Härmän Kylpylä (Ylihärmä), Jolie Lounge & Café (Äkäslompolo), Kahvila Dois Amores (Hämeenlinna), Kahvila Nikolai (Joensuu), Leipomo konditoria Hento (Rauma), Luomuravintola Timjami (Tampere), Moilas myymälä-kahvila (Pieksämäki), Norlandia Tampere Hotel (Tampere), Pella´s café (Tampere), Rauman Puistokahvila (Rauma), Ravintola Hanna Å (Tornio), Ravintola Lounas-Salonki (Kuopio), Ravintola Sarrit (Inari), Restaurant Aurora Holidays (Utsjoki), Wanha Kanala (Loimaa) ja Zuffela (Kouvola).

Kaikki merkin saaneet yritykset löytyvät Keliakialiiton verkkosivuilta.

Ravintola Lounas-Salonki sijaitsee 1930-luvulla rakennetussa puutalossa.