Viestintävälineet käyttöön

Viestintä luo mielikuvaa yhdistyksestä. Viestimällä monikanavaisesti yhdistys tavoittaa jäsenensä. Miten teidän yhdistyksenne näkyy?

Hyödynnä Teams-lisenssiä

Keliakialiitto tarjoaa yhdistysten käyttöön Teams-lisenssin. Teamsiä voi käyttää mm. kokousten järjestämiseen verkossa. Yhdistys saa lisenssin myötä käyttöönsä myös OneDrive-pilvipalvelun, jonka tallennustilan koko on 1000 Gt. Tutustu Teams-lisenssin ohjeeseen yhdistyksille.

Ilmoita Gluteeniton elämä -lehdessä

Gluteeniton elämä- lehden Tapahtumia lähelläsi -palstalla julkaistaan yhdistysten tiiviitä tapahtumatiedotteita maksuttomasti. Tiedotteet tulee toimittaa kunkin lehden aineistopäivämäärään mennessä sähköpostitse osoitteeseen paikalliset@keliakialiitto.fi.

Gluteeniton elämä -lehden aikataulut ja ohjeet yhdistysten tapahtumailmoituksille löydät Tietolaarista kohdasta Viestintä ja graafiset ohjeet.

Järjestetään keliakiaviikko yhdessä

Valtakunnallista keliakiaviikkoa vietetään vuosittain syyskuun alussa viikolla 36. Viikolla on joka vuosi tietty teema.

Liitto tuottaa yhdistyksille toimintamalleja ja materiaalia keliakiaviikon tapahtumien järjestämiseen. Ohjeet viikon tapahtumien järjestämiseen löytyvät Tietolaarista.

Jäsenille, yhteistyökumppaneille ja muille kiinnostuneille tarkoitetut viikon materiaalit, kuten logot ja muut sisällöt viedään Keliakiaviikon verkkosivuille.

Kutsu mukaan toimintaan yhdistyksen verkkosivuilla

Ajan tasalla olevat yhdistyksen verkkosivut ovat tärkeä yhdistyksen viestintäkanava. Yhdistyksillä on mahdollisuus ylläpitää omia verkkosivuja Avoine Oy:n Yhdistysavain-järjestelmässä.

Liitto tarjoaa jokaiselle yhdistykselle oman verkko-osoitteen, joka on muotoa: xxxxxx.keliakiayhdistys.fi. Jokaisella yhdistyksellä on hyvä olla nimetty henkilö, joka vastaa sivujen päivityksestä. Sivujen päivityksen voi myös jakaa useammalle henkilölle.

Hyödynnä verkkosivujen ulkoasupohjaa

Keliakialiitto tarjoaa verkkosivuille valmiin ulkoasupohjan, joka on sisäänrakennettu verkkosivutyökaluun.

On tärkeää huolehtia, että yhdistyksen sivut ovat ajan tasalla. Liiton verkkosivuilla on useammassa paikassa linkkejä yhdistysten sivuille ja myös jäsenkortti ohjaa yhdistyksistä kiinnostuneet suoraan yhdistysten omille verkkosivuille. Tutustu verkkosivupohjan ohjeistukseen Tietolaarista.

Teknisissä ongelmissa kannattaa kääntyä Yhdistysavaimen asiakaspalvelun puoleen.

Markkinoi yhdistyksen tapahtumia Tapahtumakalenterissa

Ilmoita yhdistyksesi tapahtumat liiton sähköisessä tapahtumakalenterissa, jonka löydät verkkosivujen Ajankohtaista-osiosta. Tapahtumakalenterista löytyy sekä liiton että yhdistysten tulevia tapahtumia. Sähköistä tapahtumailmoitusta voi jakaa esimerkiksi yhdistyksen Facebook-sivulla.

Saat oman yhdistyksesi tapahtumat mukaan kalenteriin käyttämällä sivun pääkuvan alta oikealta löytyvää “Ehdota tapahtumaa” -lomaketta. Lomakkeen voi täyttää vain kirjautumalla sivuille jäsentunnuksilla. Lomakkeeseen tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia. Ilmoitetut tapahtumat siirretään tapahtumakalenteriin parin päivän sisällä. Ohjeen tapahtumakalenterin ilmoituksen tekemiseen löydät Tietolaarista.

Pidä näkyvillä keliakiayhdistyksen ja Kelikialiiton logoa

Keliakiajärjestön tunnus koostuu kahdesta elementistä: tähkäkuvasta ja nimilogosta, joita käytetään aina yhdessä. Myös keliakiayhdistyksillä on jokaiselle oma vastaava tunnus yhdistyksen omalla nimellä.

Kuva ja nimilogo ovat tarkassa suhteessa toisiinsa, eikä niiden keskinäistä suhdetta saa muuttaa. Myös keliakiayhdistysten tulee aina käyttää kuvion yhteydessä yhdistyksen nimeä.

Ainoa poikkeus on yhdistyksen some-kanavien profiilikuva, jossa voi ja on suositeltavaakin käyttää pelkkää tähkälogoa ilman yhdistyksen nimeä.

Yhdistyksen tunnuksen käyttöön liittyy graafinen ohjeistus. Yhdistys voi käyttää omaa logoaan ohjeiden mukaisesti erilaisissa materiaaleissa ja tuotteissa, kuten T-paidat, kassit, kynät jne. Mikäli teillä on epäselvyyttä logon käytöstä, otattehan yhteyttä Keliakialiiton viestinnän asiantuntijaan (heidi.holsomaki@keliakialiitto.fi).

Ohje logon käyttöön löytyy Keliakialiiton verkkosivuilta Tietolaarista kohdasta Viestintä ja graafiset ohjeet.

Puheenjohtajille oma WhatsApp-ryhmä

Ylläpidämme yhdistysten puheenjohtajille WhatsApp -ryhmää, joka on tarkoitettu epäviralliseen tiedonvaihtoon, vertaistukeen ja kokemusten jakamiseen yhdistystoiminnasta. Ryhmään pääsee mukaan ottamalla meihin yhteyttä vapaaehtoistoiminta@keliakialiitto.fi tai p. 050 3830 720.

Tule mukaan vapaaehtoisten juttutupaan Facebookissa

Juttutupa on Keliakialiiton ja kaikkien keliakiayhdistysten vapaaehtoisten yhteinen keskustelukanava, joka toimii yksityisenä Facebook-ryhmänä.

Facebook-ryhmä on keskustelukanava, jossa voi saada tietoa, pysyä ajan tasalla ja kysyä neuvoa kaikenlaisissa yhdistystoimintaan liittyvissä asioissa. Ryhmään ovat tervetulleita kaikki keliakiayhteisön vapaaehtoiset, niin hallitusten jäsenet kuin muutkin. Ryhmässä on mukana myös Keliakialiiton henkilöstöä.