Keliakialiitto iloitsee keliakiakorvauksesta hallitusohjelmassa

Keliakialiitto kiittää keliakiakorvauksen kirjaamisesta hallitusohjelmaan. Hallitusohjelman sivulla 23 todetaan, että ”palautetaan keliakiakorvaus painottaen alaikäisiä ja alemman tulotason aikuisia”.

• Teksti Keliakialiitto

– Keliakiaa sairastavien ääntä on vihdoin kuultu! Lämmin kiitos kaikille, jotka ovat keliakiakorvauksen eteen tehneet töitä, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Keliakia on elinikäinen autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoitomuoto on ehdottoman tarkka gluteeniton ruokavaliohoito. Keliakialiiton tekemän hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavaliohoito aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia yli 700 euroa vuodessa.

Keliakiaa sairastaville maksettiin ruokavaliokorvausta 23,60 euroa kuukaudessa vuoden 2015 loppuun asti. Tuki lopetettiin osana valtion säästötoimenpiteitä.

Tällä hetkellä yhteiskunta tukee vain keliakiaa sairastavien lasten ruokavaliohoitoa. Keliakiaa sairastavat lapset ovat oikeutettuja perusvammaistukeen, joka on 102,85 euroa kuukaudessa. Kun lapsi täyttää 16 vuotta, tuki loppuu.

– Tuen laajentaminen 16–18-vuotiaille keliakiaa sairastaville nuorille on erittäin tärkeä asia. Keliakiaa sairastavien lasten vanhemmat ovat olleet huolissaan tuen loppumisesta nuorten itsenäistyessä ja muuttaessa omilleen, toteaa Keliakialiiton sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve

”Puoli voittoa”

Hallitusohjelmassa todetaan, että alaikäisten lisäksi tukea painotettaisiin alemman tulotason aikuisiin. Keliakialiitto on ajanut keliakiakorvausta kaikille keliakiaa sairastaville lääkkeiden Kela-korvauksen tavoin.

– Keliakiakorvauksen saaminen kaikille alaikäisille ja alemman tulotason aikuisille on merkittävä lopputulos näinä taloudellisesti erittäin haastavina aikoina. Liiton tavoitteena oli saada keliakiakorvaus kaikille keliaakikoille, joten kyseessä on puoli voittoa, toteaa Puronurmi.

Keliakiakorvauksen maksuun saaminen edellyttää lainsäädännöllisiä muutoksia.

– Jäämme odottamaan hallituksen tarkempia tietoja tuesta ja sen myöntämisen periaatteista. Toivomme, että asian täytäntöönpano etenee eduskunnassa pikaisesti, toteaa Puronurmi.

Lisätietoja:

Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi, niina.puronurmi@keliakialiitto.fi tai (03) 2541 321

Keliakialiiton terveydenhuollon ja sosiaaliturvan asiantuntija Minna Halve, minna.halve@keliakialiitto.fi tai p. (03) 2541 390