Keliakialiiton palkinnot

Keliakialiitto myöntää säännöllisin väliajoin erilaisia palkintoja ja tunnustuksia tuotteille, yrityksille, palveluille, vapaaehtoisille ja muille toimijoille, jotka ovat tehneet huomionarvoista työtä gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien ihmisten paremman arjen edistämiseksi.

Palkitsemme esimerkiksi Vuoden gluteenittoman tuotteen ja Vuoden gluteenittoman palvelun. Muita säännöllisiä tunnustuksia ovat joka toinen vuosi jaettavat Vuoden keliakiateko -palkinto, Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto ja Vuoden keliakiatutkija.

Vuoden gluteeniton tuote

Keliakialiitto myöntää Vuoden gluteeniton tuote -palkinnon yhdelle, vuoden aikana erityisen paljon ilahduttaneelle gluteenittomalle tuotteelle. Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Lopullisen voittajavalinnan tekee raati, johon kuuluu kaksi kuluttajien edustajaa, terveystarkastaja, ravitsemusterapeutti, Keliakialiiton liittohallituksen edustaja ja kaksi Keliakialiiton asiantuntijaa.

Valintaperusteina ovat muun muassa maku, ulkonäkö, saatavuus, monipuolinen käyttö, ravitsemuksellinen merkitys, uutuusarvo ja hinta.
Edellytyksenä on, että tuote on tullut harkkinoille edellisen valinnan jälkeen.

Keliakialiitto on valinnut Vuoden 2020 gluteenittomaksi tuotteeksi Myllärin Kasvis Kaura Ateria-aineksen. Kunniamaininnan sai Pirkka gluteeniton rahkamunkki. Vuoden 2020 gluteeniton yritys -tunnustuksen on puolestaan saanut Pirjon Pakari Kauhajoki Oy. Kunniamaininnan sai Kahvila Nikolai Joensuusta. Tunnustukset jaettiin Keliakialiiton Facebook-livessä 24.2.2021. Lue lisää tästä uutisesta.

Vuoden 2020 gluteeniton tuote on Myllärin Kasvis Kaura Ateria-aines

Vuoden 2020 gluteenittomaksi tuotteeksi valittiin Myllärin Kasvois Kaura Ateria-aines. Tuote sopii käytettäväksi sellaisenaan, lisäkkeenä tai erilaisten aterioiden pohjana. Aines on valmistettu kotimaisesta gluteenittomasta täysjyväkaurasta ja mukana on 20 prosenttia kuivattuja kasviksia. Lisäksi se on vegaaninen, lisäaineeton ja runsaskuituinen.

Kilpailuraatimme mielestä tuote on helppo ja nopea valmistaa. Tuotteessa korostui sen uutuusarvo. Valmiiksi maustettu ateria-aines tuo ruokapöytään vaihtelua ja on monikäyttöinen. Sen voi ottaa mukaan vaikka ulos retkelle, kiittelee raadin puolesta markkinoinnin asiantuntija Marjo Jokinen Keliakialiitosta.

Kilpailuraati myönsi myös kunniamaininnan.

Raati jakoi Vuoden 2020 gluteeniton tuote -kilpailuissa myös kunniamaininnan. Sen sai Pirkka gluteeniton rahkamunkki. Munkit valmistaa Pirkkalassa Brander Oy.

Rahkamunkki on herkullinen, sen saatavuus on hyvä ja pakkauskoko sopiva. Lisäksi pakastettu tuote on helppo sulattaa ja se sopii vierasvaraksi kenelle vain, Jokinen kuvaa.

Vuoden gluteeniton tuote -palkinnon saaneita:

2020: Myllärin Kasvis Kaura Ateria-aines, Helsingin Mylly. Kunniamaininta: Pirkka gluteeniton rahkamunkki.

2018:  Eväs Tuorepuurot: Omena-kaneli ja Vadelma-mustikka, Saarioinen Oy. Kunniamaininta: Fazer Juuresleipä Gluteeniton.

2017: Pirkka gluteeniton pullataikina

2016: Riisipiirakka, Porokylän Leipomo Oy

2014: Hannun 100 % gluteeniton tattari-pellavarouhesämpylä, Pirjon Pakari Oy. Kunniamaininta: Moilas gluteeniton tortilla.

2013: Provena Kaura & Myslisämpylät, kunniamaininta: Pirkka paistopisteleipäsarja

2011: Hapankorpputuoteperhe, Leipomo Eilamari

2010: Virtasalmen tattarilese, kunniamaininta: juhlalimppu, Leipomo Suloiset Gluteenittomat

2008: Semper Toast-paahtoleivät

2006: Penne-pasta, Semper Oy Arlafoods Ab

2005: Tumma tattarisämpylä, Brander Oy

2003: Tattarilimppu, Vuohelan Herkkupuoti

2002: Pizza Tropicana, Moilas Oy, kunniamaininta: aamiaissämpylä, Leipomo Uusilähteenmäki

2001: Hapanvuoka, leipomo Suloiset Gluteenittomat

Vuoden gluteeniton yritys / palvelu

Keliakialiitto myöntää Vuoden gluteeniton yritys / palvelu -palkinnon yhdelle yritykselle tai palvelulle, joka on vuoden aikana ansioitunut erityisellä tavalla gluteenittomien asiakkaiden palvelemisessa. Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Lopullisen voittajavalinnan tekee raati, johon kuuluu kaksi kuluttajien edustajaa, terveystarkastaja, ravitsemusterapeutti, Keliakialiiton liittohallituksen edustaja ja kaksi Keliakialiiton asiantuntijaa.

Valintaperusteina ovat muun muassa turvallisuus, hygieenisyys, laatu, tuotekehittely, tuotevalikoiman monipuolisuus, asiakaspalvelu, palvelun saatavuus kuluttajalle, innovatiivisuus ja hinta.

Vuoden 2020 Gluteeniton yritys on Pirjon Pakari Kauhajoki Oy

Keliakialiiton Vuoden 2020 gluteeniton yritys -tunnustuksella palkittiin Pirjon Pakari Kauhajoki Oy. Yrityksen kaikki tuotteet myydään Hannun 100 % Gluteeniton -brändin alla.

Kilpailuraati arvostaa Pirjon Pakari Kauhajoki Oy:n pitkäjänteistä tuotekehitystä, innovatiivisuutta ja tuotevalikoiman monipuolisuutta. Tuotevalikoimassa on muun muassa tuoreita leipiä, kuivattuja hapannappeja ja pikkuleipiä, Jokinen kertoo.

Pirjon Pakari Kauhajoki Oy on vuosien aikana investoinut vahvasti gluteenittomaan tuotantoon, ja niiden saatavuus on hyvä Etelä-, Länsi- ja Keski-Suomessa aina Oulun seudulle asti. Lisäksi tuotteita voi tilata verkkokaupasta.

Kunniamaininnan raati antoi Kahvila Nikolaille. Kahvila Nikolai on täysin gluteeniton kahvila Joensuussa.

Yritystä kuvattiin Itä-Suomen helmeksi. Raati arvostaa nuorten yrittäjien uskallusta erikoistua ja itse valmistamansa tuotevalikoiman monipuolisuutta. Tarjolla on lounasta sekä makeita ja suolaisia leivonnaisia sekä herkullisia kuplavohveleita artesaanijäätelöllä.

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -palkinnon saaneita:

2020: Pirjon Pakari Kauhajoki Oy. Kunniamaininta: Kahvila Nikolai.

2018: Gluteeniton leipomo ILONA Oy. Kunniamaininta: Porokylän Leipomo Oy.

2017: Kakkutupa

2016: Virtasalmen Viljatuote Oy

2013: Huvilan Kahvila, Helsinki

2010: Vuohelan Herkkupuoti

2007: Pirjon Pakari

2004: McDonald`s. Kunniamaininta: Härmän Kuntokeskus

Vuoden keliakiateko

Keliakialiitto palkitsee joka toinen vuosi jaettavalla Vuoden keliakiateko -palkinnolla keliakiayhdistyksiä erityisen ansiokkaasta toiminnasta. Palkittava teko voi olla esimerkiksi yhdistyksen tai yhdistysten järjestämä tapahtuma, yhdistysten tuottama julkaisu, vaikuttamistoimenpide, toimintamalli tai toimintaidea.

Ehdotuksia Vuoden keliakiateoksi voivat tehdä keliakiayhdistykset tai yksittäiset henkilöt. Valinnan tekee kilpailuraati, joka voi myös ottaa huomioon keliakiatekoja ilmoitettujen ulkopuolelta.

Tunnustuksen saaja palkitaan lahjakortilla, joka on tarkoitettu käytettäväksi teon takana olevien henkilöiden yhteiseen virkistäytymiseen. Ehdotuksia kerätään keväisin maalis-huhtikuussa.

Vuoden keliakiateon valintaan vaikuttavat muun muassa:

• teon uutuusarvo
  • vaikuttavuus eli kuinka suurta joukkoa se koskettaa
  • merkittävyys keliaakikkojen kannalta
  • levitettävyys
  • teon tarjoamat osallistumis-, aktivoitumis- ja sitoutumismahdollisuudet
  • vaikutukset yhteistyön lisääntymiseen eri tahojen kanssa.

Raati ottaa huomioon yhdistysten koon ja toiminta-alueiden vaihtelun, ja suhteuttaa kriteerit niin, ettei yhdistyksen koko vaikuta sen mahdollisuuksiin pärjätä kilpailussa.

Vuonna 2021 ehdotukset palkittavaksi tulee tehdä 29.8. mennessä. Vuoden keliakiateko julkistetaan syyskuun lopulla G-fest -tapahtuman yhteydessä.

Vuoden 2019 Keliakiateko: Länsi-Pohjan keliakia ry:n irtokarkkitempaus

Länsi-Pohjan keliakia ry:n irtokarkkitempaus nappasi Vuoden keliakiateko 2019 -palkinnon. Palkinto jaettiin G-fest-tapahtuman yhteydessä lauantaina 18.5. Tampereella.

Länsi-Pohjan keliakia järjesti ensimmäisen irtokarkkitempauksen keliakiaviikolla vuonna 2018 Kemissä. Yhdistys sopi paikallisen marketin kanssa ajankohdan, jolloin keliaakikoille ja muille gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille varattiin ja avattiin uudet gluteenittomat irtokarkkilaatikot. Käytössä oli tietysti myös puhtaat ottimet, jotta voitiin varmistaa tuotteiden täysi gluteenittomuus ja turvallisuus.

Karkkiostoksille 100 km:n päästä

Tempaus sai heti suuren suosion, ja toinenkin tempaus on jo järjestetty. Tapahtumissa on ollut satakunta kävijää, mikä on pienellä paikkakunnalla paljon. Karkkiostoksille on tultu jopa yli 100 kilometrin päästä Oulusta ja Rovaniemeltä asti.

Länsi-Pohjan keliakia on levittänyt irtokarkkitempauksen ilosanomaa myös muille keliakiayhdistyksille.

- Idea on täysin kopioitavissa, levitettävissä ja toistettavissa. Vastaavia tapahtumia onkin jo järjestetty eri puolilla Suomea, kertoo idean äiti Sini Hölttä Länsi-Pohjan keliakia ry:stä.

Kunniamaininta neljän koplan tapahtumille

Neljän keliakiayhdistyksen yhdessä järjestämät neljän koplan tapahtumat palkittiin kunniamaininnalla. Härmän, Kokkolan, Seinäjoen ja Vaasan seutujen keliakiayhdistykset ovat jo peräti 26 vuoden ajan järjestäneet vuosittain yhteisen tapahtuman. Keliakiateko-raati halusi palkita tämän pitkään jatkuneen perinteen.

Vuosittain tapahtumissa on ollut noin sata henkilöä eli vuosien aikana noin 2 600 ihmistä. Tapahtumassa on jaettu uutta tietoa keliakiasta, tutkimuksista ja gluteenittomasta ruokavaliosta. Lisäksi on ollut virkistymistä, kulttuuria, viihdettä ja kilpailuja sekä gluteenittomia tuote-esittelyjä. Lapsille on järjestetty omaa ohjelmaa.

Lue tästä uutinen: Vuoden 2019 parhaat keliakiateot

Äänestä vuoden keliakiatekoa

Ehdotuksia Vuoden keliakiateoksi voivat tehdä keliakiayhdistykset tai yksittäiset henkilöt. Valinnan tekee kilpailuraati.

Vuoden 2017 keliakiatekona palkittiin Koululaisten leivontakilpailu

Keliakialiitto myönsi Vuoden 2017 keliakiateko -tunnustuksen Pohjois-Savon keliakiayhdistyksen toteuttamalle 9.-luokkalaisten leivontakilpailulle. Porin seudun keliakiayhdistyksessä laadittu tekstiviestien massalähetyksen ohjeistus sai kunniamaininnan.

Pohjois-Savon keliakiayhdistys järjesti Suomi 100 vuotta -hengessä Kaikki leipomaan gluteenitonta -kilpailun yhteistyössä alueensa kuntien koulutoimien kanssa.

Kilpailussa 9.-luokkalaiset suunnittelivat pareittain ennalta määritellyistä raaka-aineista oman gluteenittoman reseptin ja valmistivat sen koulun kotitaloustunnilla. Kilpailuun osallistuttiin monesta eri koulusta, yhteensä viidellätoista leivonnaisella. Lopullisen voittajan valitsi yleisö Facebook-äänestyksellä.

Porin seudun keliakiayhdistys sai tekstiviestien massalähetystä koskevasta ohjeistuksestaan kunniamaininnan, koska ohjeistuksen ansiosta yhdistykset voivat helposti tehostaa jäsenviestintäänsä ryhmätekstiviestejä lähettämällä.

Kati Kiljunen ja Riitta Sandberg vastaanottivat Vuoden keliakiateko -kunniamaininnan ja -palkinnon Tampereella.

Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto

Keliakialiitto palkitsee joka toinen vuosi aktiivisen vapaaehtoisen. Palkinto myönnetään henkilölle, joka on tehnyt erityisen kiitoksen arvoista vapaaehtoistyötä keliaakikkojen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Palkitsemiskriteereitä ovat muun muassa:

• innovatiivisuus
  • verkostoituneisuus, erilaisten viestintäkanavien monipuolinen hyödyntäminen
  • erityinen aktiivisuus ja ansioituneisuus keliakiatoiminnassa
  • myönteisyys, hyvän hengen luominen ja ylläpitäminen
  • muiden innostaminen ja kannustaminen
  • tuloksellinen toiminta

Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto myönnetään koronatilanteen vuoksi poikkeuksellisesti myös vuonna 2021. Keliakialiitto haluaa näin muistaa ja kiittää vapaaehtoisiaan poikkeusaikana tehdystä vapaaehtoistyöstä. Ehdotukset tunnustuspalkinnon saajaksi tulee tehdä 14.11. mennessä. Tunnustuspalkinnon saaja julkistetaan kansainvälisenä vapaaehtoistoiminnan päivänä joulukuun alussa.

Vuoden 2020 tunnustuspalkinto naantalilaiselle 88-vuotiaalle kansalaisaktivistille

Keliakialiitto myönsi Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon naantalilaiselle August Oksaselle. Oksanen on ajanut keliakiaa sairastaville tärkeää keliakiakorvausta vuosikymmenien ajan ja jatkaa työtä edelleen.

Oksasen toiminta on osoitus sinnikkyydestä, periksiantamattomuudesta ja itsensä likoon laittamisesta, kuvailee palkintoraadin puolesta Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Marjo Aspegren.

Oksanen sai kimmokkeen keliakiakorvauksen ajamiseen yli 20 vuotta sitten paikallisen Turun seudun keliakiayhdistyksen kokouksesta. Yhdistyksen puheenjohtaja oli kehottanut jäseniä ottamaan keliakia-asian puheeksi kansanedustajien kanssa.

En ole tavannut montaakaan kansanedustajaa, joten otin kirjeillä yhteyttä heihin, Oksanen kertoo.

Oksanen on lähettänyt kirjeitä kansanedustajille, ministereille ja Kansaneläkelaitoksen virkamiehille. Hän on tallettanut kirjeet, niihin saamansa vastaukset ja asiaa koskevat lehtileikkeet paksuun mappiin.

Aina lopuksi on tullut vastaus, että asiaa tutkitaan, Oksanen toteaa.

Korvaus saatiin 2002 ja menetettiin 2015

Oksanen teki vahvaa yhden miehen vaikuttamistoimintaa etenkin vuosituhannen vaihteessa. Hänestä valtion kuuluisi maksaa keliakiaa sairastaville tukea, jotta keliaakikot voisivat hoitaa elinikäistä sairauttaan.

Keliakiaa sairastaville alettiinkin maksaa ruokavaliokorvausta vuonna 2002. Korvaus oli 21 euroa kuukaudessa. Vuonna 2013 korvausta nostettiin 23,60 euroon kuukaudessa. Vuoden 2015 lopussa eduskunta päätti lakkauttaa korvauksen kokonaan.

Keliakian ainoa hoitomuoto on gluteeniton ruokavalio. Keliakialiiton laskelmien mukaan keliakiaa sairastaville koituu lääkärin määräämästä erityisruokavaliosta ylimääräisiä kustannuksia yli 700 euroa vuodessa.

August Oksanen. Kuvaaja Robert Seger.

Vuoden 2018 vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto kahdelle pitkän linjan aktiiville

Keliakialiitto myönsi Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon vuonna 2018 poikkeuksellisesti kahdelle ansioituneelle vapaaehtoiselle. Tunnustuspalkinnon saivat Marja Heikkilä Pirkanmaan keliakiayhdistyksestä ja Erja Kangasvuori Hämeen keliakiayhdistyksestä.

Kangasvuori on keliakiatoiminnan uranuurtajia Suomessa. Hän on muun muassa oman yhdistyksensä, Hämeen keliakiayhdistyksen, perustajajäseniä. Kangasvuori on myös tenhnyt merkittävää vaikuttamis- ja yhteistyötä erityisesti tervedenhuollon parissa.

Pirkanmaan keliakiayhdistyksen varapuheenjohtaja Marja Heikkilä on tehnyt 27 vuotta menestyksekästä työtä keliaakikkojen hyväksi. Hän on toiminut yhdistyksensä puheenjohtajana kuusi vuotta ja liittohallituksen jäsenenä vuosina 2007-2013.

Kunniamaininta nuorille

Keliakialiitto myönsi Keliakianuorille kunniamaininnan heidän aktiivisesta toiminnan kehittämisotteestaan ja hyvästä toiminnan organisoinnista.

Keliakianuoret ovat erityisesti viime aikoina kehittäneet toimintaansa aktiivisesti, muun muassa osallistumalla Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssin vetämään toiminnan kehittämisvalmennukseen ja panostaneet erityisesti sähköisen viestinnän monipuoliseen kehittämiseen.

Helka Tukiainen sai Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon 2016

Vuonna 2016 Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon sai joensuulainen kotileipuri ja bloggaaja Helka Tukiainen. Tukiaisen tunnustuspalkinnon perusteina olivat muun muassa hänen myönteinen ja lämmin läsnäolonsa sosiaalisessa mediassa, sekä hyödylliset leivontaohjeet, reseptit ja vinkit, joita Tukiainen jakaa sekä blogissaan, Facebookissa että Instagramissa.

Kunniamaininta Poriin

Vuonna 2016 myönnettiin lisäksi kunniamaininta Porin Seudun Keliakiayhdistyksessä toimivalle Amanda Haavalle, joka vastaa joka toinen viikko järjestettävän, 6–12-vuotiaille suunnatun leivontakerhon vetämisestä Porissa.

Vuoden keliakiatutkija

Vuoden keliakiatutkijoita

2020 professori Teea Salmi, 2019 LT Laura Kivelä, 2018 LT Pilvi Laurikka, 2017 FT Suvi Kalliokoski, 2016 LT, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Kaisa Hervonen.

2015 dosentti Päivi Saavalainen, 2014 LT, gastroenterologian erikoislääkäri Tuire Ilus, 2013 LT Marja-Leena Lähdeaho, 2012 LT Anniina Ukkola, 2011 FM Päivi Kanerva.

2010 LT Kalle Kurppa, 2009 FT, geneetikko Katri Lindfors, 2008 LT Hannele Karinen.

Keliakialiitto nimeää vuosittain Vuoden keliakiatutkijan. Tunnustuksen lisäksi Vuoden tutkija saa 1000 euron kannustusapurahan.

Vuoden 2020 keliakiatutkija Teea Salmi

Vuoden 2020 keliakiatutkijaksi valittiin ihotautiopin professori Teea Salmi.  Tampereen ihokeliakian tutkimusryhmän vetäjä toivoo terveydenhuollolta yhä nopeampaa ihokeliakian diagnosoimisaikaa.

Salmi johtaa Tampereen yliopiston ihokeliakian tutkimusryhmää, joka on osa keliakiatutkimuskeskusta. Ryhmä tutkii muun muassa ihokeliakian syntyyn vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miksi vain osa keliaakikoista saa iho-oireita. Ryhmä tutkii myös voiko ennustaa, kenelle keliaakikoista puhkeaa ihokeliakia ja sitä, miten ihokeliakia eroaa tavanomaisesta keliakiasta.

– Oletuksena on, että diagnosoimaton ja hoitamaton ihokeliakia oireilee iholla pitkittyessään. Tutkimme, miksi ihokeliakia puhkeaa vain osalle keliaakikoista ja voiko puhkeamista ennustaa.

Lue tästä uutinen Vuoden 2020 keliakiatutkijaksi valittiin Teea Salmi.

Vuoden 2019 keliakiatutkija Laura Kivelä

Vuoden 2019 keliakiatutkijaksi valittiin lääketieteen tohtori Laura Kivelä. Hänen väitöskirjansa käsitteli lapsen keliakiaa muuttuvasta taudinkuvasta kohti seulontaa. Kivelä valmistui lääketieteen lisensiaatiksi vuonna 2016 Tampereen yliopistosta. Tällä hetkellä hän erikoistuu lastentautien erikoislääkäriksi Helsingin yliopistossa ja HUS:ssa.  Vantaalta kotoisin oleva Kivelä jatkaa edelleen keliakiatutkimusta Tampereen yliopiston Lastenterveyden tutkimuskeskuksessa ja Keliakiatutkimuskeskuksessa. Tutkimusaiheina ovat erityisesti lapsena keliakiadiagnoosin saaneiden potilaiden pitkäaikaisterveys sekä keliakiaseulonnan merkitys. Tutkimuksen ohessa hän myös ohjaa nuorempien opiskelijoiden opinnäytetöitä.

Lue tästä uutinen Vuoden 2019 keliakiatutkijaksi valittiin Laura Kivelä

Vuoden 2018 keliakiatutkija Pilvi Laurikka

Vuoden 2018 keliakiatutkijaksi valittiin lääketieteen tohtori Pilvi Laurikka. Laurikan vuonna 2017 valmistunut väitöskirja käsittelee keliaakikkojen pitkittyneitä vatsaoireita. Nyt Laurikka on jatkamassa osin samaa aihepiiriä käsittelevää keliakiatukimusta post doc -tutkijana Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksessa.

Vuoden 2017 keliakiatutkija Suvi Kalliokoski

Vuonna 2017 Vuoden tutkijaksi valittiin FT Suvi Kalliokoski. Kalliokoski on tutkinut uransa aikana sekä keliakiaa että ihokeliakiaa. Hänen tammikuussa 2017 valmistuneen väitöskirjansa aiheena olivat keliakiavasta-aineiden vaikutukset keliakian kehittymisessä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että tulevaisuudessa vasta-aineet voisivat olla entistä tärkeämmässä roolissa keliakian diagnostiikassa.