Keliakiatutkimus

Verinäytteitä koeputkissa.Keliakiatutkimus on Suomessa aktiivista ja uraa uurtavaa. Tiedemaailma tekee kaikkensa oppiakseen ymmärtämään keliakiaa sairautena, sairauden syntymekanismeja, ja sitä miten sitä hoidetaan.

Keliakialiitto tekee keliakiatutkijoiden kanssa aktiivista yhteistyötä. Jaamme tutkimukseen vuosittain apurahoja, ja alan huipuista koostuvan asiantuntijaneuvostomme ansiosta pysymme kartalla uusimmista tutkimusinnovaatioista.

Keliakiatutkimus Suomessa

Suomalaiset keliakiatutkijat ovat olleet jo pitkään tiennäyttäjiä maailmalla. Muun muassa keliakian pikatestin kehittäminen on suomalainen innovaatio. Apteekista ostettavalla pikatestillä voidaan selvittää keliakian vasta-aineita verestä.

Suomessa on tehty myös lukuisia tärkeitä tutkimuksia kauran ja gluteenittoman vehnätärkkelyksen soveltuvuudesta gluteenittomaan ruokavalioon. Parhaillaan on menossa tutkimuksia, joiden tavoitteena on kehittää uusia hoitomuotoja keliakiaan.

Suomen suurin keliakiatutkimusryhmä toimii Tampereen yliopistossa. Tutkimusta tehdään myös muissa yliopistollisissa sairaaloissa.

Keliakialiitto toimii aktiivisessa yhteistyössä tutkijoiden kanssa, kannustaa keliaakikkoja osallistumaan tutkimuksiin ja tiedottaa uusista tutkimustuloksista.

Tutustu Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskukseen.

Keliakialiiton apurahat

Apurahaa tutkijoille

Keliakialiitto myöntää tutkimusapurahoja keliakia- ja suolistotutkimuksen tekemistä varten kolmesta liiton hallinnoimasta rahastosta.

1. Keliakialiiton tutkimusrahastoa kartuttavat lahjoituksin yksityiset henkilöt ja yritykset.

2. Maire Rossin muistorahasto perustuu vuonna 2009 saatuun testamenttilahjoitukseen. Rahaston sääntöjen mukaan pääoman tuotto tulee jakaa suoliston ja suolistosairauksien tutkimukseen.

3. Testamenttirahasto perustuu testamenttilahjoituksiin, jotka on määritetty käytettäväksi keliakiatutkimuksen tukemiseen.

Apurahan hakeminen

Keliakialiiton tutkimusrahastojen tavoitteena on jakaa apurahoja keliakiaa tai muita suolistosairauksia koskevaan tieteelliseen tutkimustyöhön ja matka-apurahoihin.

Apurahoja haetaan Keliakialiitto ry:lle osoitetulla vapaamuotoisella hakemuksella, johon liitetään hakijan ansioluettelo, yksityiskohtainen tutkimussuunnitelma kustannusarvioineen, selvitys viimeisten viiden vuoden aikana saaduista apurahoista sekä julkaisuluettelo.

Keliakialiiton liittohallitus tekee päätöksen myönnettävistä apurahoista Keliakialiiton apurahatyöryhmän esityksen perusteella. Apurahan saanut tutkija sitoutuu antamaan kirjallisen selostuksen apurahan käytöstä Keliakialiiton liittohallitukselle vuoden kuluessa apurahan saamisesta. Sama henkilö voi saada apurahaa Keliakialiitolta enintään kolme kertaa.

Apurahojen hakuaika on vuosittain 1.1.-31.3. Hakemukset lähetetään sähköpostitse osoitteeseen sanna.arnala@keliakialiitto.fi otsikolla ”Apurahahakemus”. Päätös apurahoista tulee toukokuussa ja ne maksetaan kesäkuun aikana. Lisätietoja antaa Sanna Arnala, p. 03 2541 341 tai sanna.arnala@keliakialiitto.fi.

Keliakialiiton vuoden 2023 apurahan ovat saaneet

• Jussi Pohjonen, Suoliston tulehdus IgA-nefropatiassa, 2 500 euroa
  • Noora Nilsson, Ihokeliakian pitkäaikaisennuste, 2 000 euroa
  • Helka Kaunisto, Characterization of the immune response in Dermatitis Herpetiformis, 2 000 euroa
  • Elli Turjanmaa, Keliakia ja ihotaudit, 2 000 euroa
  • Niyati Kandikanti, Celiac disease in a novel patient-derived iPSC-based small intestinal model, 1 000 euroa

Vuoden keliakiatutkija

Keliakialiitto on nimennyt Vuoden keliakiatutkijan vuodesta 1996 lähtien. Ensimmäisen tunnustuksen sai nykyään emeritusprofessorina toimiva Markku Mäki. Tunnustuksen lisäksi Vuoden keliakiatutkija saa kannustusapurahan. Päätöksen tunnustuksen saajasta tekee Keliakialiiton liittohallitus.

Lue lisää Vuoden keliakiatutkija -tunnustuksesta.

Osallistu keliakiatutkimuksiin

Julkaisemme tämän otsikon alla ilmoituksia käynnissä olevista keliakiaan ja sen hoitoon liittyvistä tutkimuksista. Ilmoitukset ovat tutkimusryhmien laatimia. Jos haluat jättää ilmoituksen omasta tutkimuksestasi, ota yhteyttä: info@keliakialiitto.fi.

Tutkimus keliakiaa sairastaville

Haemme osallistujia tutkimukseen, joka arvioi uuden lääkkeen mahdollista soveltuvuutta keliakian hoitoon gluteenittoman ruokavalion tukena.
Saatat soveltua osallistujaksi tähän tutkimukseen, jos

• Olet 18-80-vuotias.
  • Sairastat keliakiaa, joka on todettu vähintään 12 kuukautta sitten ja varmistettu koepalan avulla.
  • Olet noudattanut gluteenitonta ruokavaliota vähintään 12 kuukauden ajan, mutta oireita esiintyy siitä huolimatta.
  • Et ole raskaana etkä imetä.
  • Et käytä tutkimuksessa kiellettyjä lääkkeitä, esimerkiksi kortisonivalmisteita tai immuunivasteen muuntajia.
  • Tutkimukseen osallistuminen kestää noin 7 kuukautta ja sisältää 9 käyntiä vastaanotolla.

Osallistujille maksetaan veronalainen korvaus ja tutkimukseen liittyvät matkakustannukset korvataan.

Tutkimusta tehdään Suomessa alla luetelluissa tutkimuskeskuksissa. Jos olet kiinnostunut osallistumaan tutkimukseen tai haluat saada siitä lisätietoa, voit ottaa yhteyttä lähimpään tutkimuskeskukseen:

Lääkärikeskus Aava, päätutkija Jari Koskenpato, Helsinki, keliakiatutkimus@aava.fi

CRST Oy, päätutkija Mika Scheinin, Turku, tutkimus735@crst.fi

Tays tutkimuspalvelut, päätutkija Juha Taavela, Tampere, sari.makiluoma@pirha.fi

StudyCor Oy, päätutkija Juha Taavela, Jyväskylä, tiina.sankari@studycor.fi

Terveystalo, päätutkija Mikko Kärppä, Oulu, arja.retsu@terveystalo.com

Lääkärikeskus Karhulinna Oy, päätutkija Hannu Rantala, Pori, maria.kuningas@laakarikeskuskarhulinna.fi

Tutkimuksesta vastaava henkilö: Markku Mäki

Lisätietoa tutkimuksesta ja osallistumisesta tutkimuksen nettisivulta.

Asiantuntijaneuvosto ja ravitsemusjaosto

Keliakialiiton asiantuntijaneuvosto (kuva helmikuulta 2018) koostuu keliakiaan perehtyneistä lääketieteen ja ravitsemusalan asiantuntijoista. Mukaan on koottu alan huippuosaajat eripuolilta Suomea.

Asiantuntijaneuvosto ottaa kantaa keliakian ja sen ruokavaliohoidon lääketieteelliseen puoleen, selvittää siihen liittyviä asioita ja antaa tarvittaessa suosituksia.

Keliakialiiton ravitsemusjaosto koostuu keliakian hoitoon perehtyneistä ravitsemusterapeuteista. Jaosto selvittää ruokavaliohoitoon liittyviä asioita, antaa tarvittaessa suosituksia ja laatii aineistoa hoidon tueksi.