Lasten ja nuorten toiminta

Kaipaako lapsesi keliaakikkokavereita? Haluatko itse keliaakikon vanhempana päästä juttelemaan toisten vanhempien kanssa? Keliakialiiton lastentoiminta tarjoaa hauskoja kokemuksia ja yhdessäoloa. Tapaamisissa lapsi huomaa, ettei ole ainoa keliaakikko ja saa syödä vapaasti kaikkea tarjolla olevaa, sillä ruokailut ovat aina täysin gluteenittomia. Ohjelmassa on lähes aina yhteisen tekemisen lisäksi myös jokin keliakiaan liittyvä luento aikuisille.

Yhdistysten paikallisten tapahtumien lisäksi Keliakialiitto järjestää vuosittain valtakunnallisen lastentapahtuman jossain päin Suomea.

Miten mukaan?

Keliakiajärjestön jäsenenä pääset ilmoittautumaan mukaan tapahtumiimme ja esimerkiksi lapsille suunnatuille leireille ja sopeutumisvalmennuskursseille. Tulevat tapahtumat löydät Tapahtumat-sivultamme ja Gluteeniton elämä -lehden Lapsiperheet-sivulta. Paikallisten yhdistysten toiminnasta voit kysyä myös suoraan omasta yhdistyksestäsi. Jos sinulla on idea uudenlaisesta toiminnassa, voit ehdottaa sitä yhdistyksellesi ja lähteä mukaan toteuttamaan sitä!

Valtakunnalliset tapahtumat tarjoavat yhteisiä elämyksiä

Keliakialiitto järjestää vuosittain valtakunnallisen lastentapahtuman, johon ovat tervetulleita osallistumaan lapsikeliaakikot ja heidän perheensä ympäri Suomen.

Etsi tulevia valtakunnallisia lastentapahtumia Tapahtumat-sivulta!

Perheleireillä saat uusia ystäviä

Perheleiri 2021 Kuopiossa Rauhalahden kylpylässä

Keliakialiiton valtakunnallinen perheleiri Rauhalahden kylpylähotellissa Kallaveden rannalla Kuopiossa elokuussa 2021 on siirretty kesään 2022

Uusi leiriajankohta on 10.12.6.2022.

Leiri on suunnattu 415-vuotiaille keliaakikoille tai muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville lapsille ja heidän perheilleen.

Leirillä majoitutaan perhehuoneissa tai 2 hengen huoneissa mukavuuksin. Hintaan sisältyy täysihoito, leiriohjelma ja kylpylän vapaa käyttö. Alustavan ohjelman mukaan leiri alkaa perjantaina klo 14 ja päättyy sunnuntaina klo 13.

Leiriohjelmiimme kuuluu aina mukavaa yhdessäoloa, gluteenittomista herkuista nautiskelua, ohjattua ja vapaata tekemistä sekä sisällä että ulkona. Perheleireillä on hyvin aikaa löytää uusia ystäviä sekä saada ja antaa vertaistukea niin aikuisten kuin lastenkin kesken. Ohjelmassa on yksi ohjattu aikuisten oma luento- ja keskusteluhetki, muutoin lapset ja vanhemmat puuhastelevat leirillä yhdessä ja ohjelma on suunnattu koko perheelle.

Ilmoittautuminen perheleirille aukeaa keväällä 2022. Etusijalla ovat perheleirille 20.-22.8.21 ilmoittautuneet ja leirimaksun jo maksaneet osallistujat. Vapaana olevat leiripaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Seuraa ilmoittelua verkkosivuillamme sekä Gluteeniton elämä -lehdessä.

Yhdistyksissä tapahtuu ympäri Suomen

Paikalliset keliakiayhdistykset järjestävät lapsille erilaista toimintaa ympäri Suomen.

Yhdistysten lastentapahtumissa pääset retkeilemään kiinnostaviin paikkoihin, kokemaan unohtumattomia elämyksiä ja esimerkiksi askartelemaan tai leipomaan yhdessä muiden keliaakikkolasten kanssa.

Etsi yhdistyksesi tulevia tapahtumia tapahtumakalenteristamme!

Sopeutumista tukevilta kursseilta perhe saa tietoa ja vertaistukea

Keliakialiitto järjestää säännöllisesti myös lapsiperheille suunnattuja sopeutumista tukevia kursseja.

Kursseilla saat tietoa keliakiasta ja sen hoidosta sekä gluteenittomista tuotteista ja leivonnasta, tutustut muihin keliaakikkoihin ja pääset saamaan ja antamaan vertaistukea.

Etsi tulevia sopeutumista tukevia kursseja Sopeutumista tukevat kurssit-sivulta.

Lasten- ja perhetapahtumien peruutusehdot

• Tapahtumien ilmoittautuminen on sitova.
  • Jos perhe ilmoittaa peruutuksesta yli kaksi viikkoa ennen tapahtumaa, veloitamme järjestämispaikan Keliakialiitolta perimät maksut.
  • Jos peruutus tehdään alle kaksi viikkoa ennen tapahtumaa, ja peruutukseen on liitetty lääkärintodistus, veloitamme järjestämispaikan Keliakialiitolta perimät kulut ja 15 % osallistumismaksusta.
  • Jos peruutus tehdään alle kaksi viikkoa ennen tapahtumaa ilman lääkärintodistusta, veloitamme järjestämispaikan Keliakialiitolta perimät kulut ja 35 % osallistumismaksusta.

Nuorten toiminta

Haluatko tutustua nuoriin keliaakikoihin, herkutella huolettomasti ja saada vertaistukea? Lähde mukaan 16–30-vuotiaiden Keliakianuorten toimintaan!

Keliakianuoret on Keliakialiiton alainen ryhmä, johon kuuluvat automaattisesti kaikki 16–30-vuotiaat keliakiayhdistysten jäsenet. Keliakianuorten toimintaa pyörittää vapaaehtoisista nuorista koostuva toimikunta, joka järjestää tapahtumia useamman kerran vuodessa eri puolilla Suomea. Tapahtumissa tapaat nuoria keliaakikkoja ympäri Suomen. Samalla saat vertaistukea ja vinkkejä gluteenittomasta elämästä. Tärkeintä tapahtumissa on yhdessä tekeminen, gluteeniton herkuttelu ja hauskanpito.

Tulevat tapahtumat löydät tapahtumakalenterista. Nuorten sivut löydät täältä.

Lähde rohkeasti mukaan!

Seuraa Keliakianuoria somessa!

• Keliakianuoret ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa.
  • Keliakianuoret Facebookissa. Nuorilla on sekä julkinen Facebook-sivu että suljettu ryhmä.
  • Keliakianuoret Instagramissa: @keliakianuoret
  • Keliakianuorilla on oma palsta myös Gluteeniton elämä -lehdessä.