Lasten ja nuorten toiminta

Nainen ja lapsi halaavat.Kaipaako lapsesi keliaakikkokavereita? Haluatko itse keliaakikon vanhempana päästä juttelemaan toisten vanhempien kanssa? Keliakialiitto järjestää vuosittain perheleirin ja ainakin yhden valtakunnallisen tapaamisen perheille.

Keliakialiiton lastentoiminta tarjoaa hauskoja kokemuksia ja yhdessäoloa. Tapaamisissa lapsi huomaa, ettei ole ainoa keliaakikko. Ohjelmassa on lähes aina yhteisen tekemisen lisäksi myös jokin gluteenittomaan ruokavalioon liittyvä luento aikuisille.

Paikalliset keliakiayhdistykset järjestävät perhetapahtumia omilla alueillaan. Keliakianuoret järjestää puolestaan muutaman valtakunnallisia tapaamisen vuodessa 16-30 -vuotiaille nuorille. Löydät tulevat yhdistysten ja keliakianuorten tapahtumat niiden kotisivuilta, some-kanavilta tai Gluteeniton elämä -lehdestä.

Lautasella-messujen vertaisnurkka

Tule Lautasella-messujen vertaisnurkkaan tapaamaan muita perheitä ja jakamaan kokemuksia lapsiperheen gluteenittomasta arjesta. Lautasella-messut järjestetään 28.-29.10. Helsingin Messukeskuksessa.

Vertaisnurkka on avoinna klo 10-14 kumpanakin messupäivänä ja se löytyy aivan Lautasella-lavan vierestä. Tule piipahtamaan silloin kun teidän perheelle sopii. Pisteellä voit piirrustella, koristella pipareita ja jutella lapsiperhearjesta. Vertaisnurkassa on paikalla vertaisperheitä ja Keliakialiiton työntekijöitä. Lapset ovat vertaisnurkassa vanhemman/muun huoltajan vastuulla.

25 ensimmäistä perhettä saa kumpanakin päivänä lapsenmielisen tuotekassin. Vinkki! Alle 7 -vuotiaat pääsevät messuille ilmaiseksi. Katso Messukeskuksen sivuilta myös lasten retkireitti. Pääset samalla lipulla myös kirjamessuille.

Perheleireillä saat uusia ystäviä

Perheleiri 2024 Kouvolassa Nuorisokeskus Anjalassa

Keliakialiiton valtakunnallinen perheleiri järjestetään pe-su 30.8-1.9. Tutustu leiripaikkaan: Anjala (Linkki ohjautuu Nuorisokeskus Anjalan sivustolle).

Leiri on suunnattu 4–15-vuotiaille keliaakikoille ja muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota noudattaville lapsille ja heidän perheilleen. Perheleiri alkaa perjantaina kello 16 ja päättyy sunnuntaina kello 13. Leirille otetaan yhteensä noin 50 osallistujaa.

Perheleirin osallistujahinnat tarkentuvat myöhemmin.

Huom! Ei-jäsenten hintaan lisätään 50 € / hlö. (Tämä tarkoittaa tilannetta, kun kukaan perheenjäsenistä ei ole Keliakialiiton jäsen).

Ilmoittautuminen perheleirille avautuu keväällä 2024

Leiriohjelmaan kuuluu mukavaa yhdessäoloa, gluteenittomista herkuista nautiskelua, ohjattua ja vapaata tekemistä. Perheleiriltä voit löytää uusia ystäviä sekä saada ja antaa vertaistukea. Ohjelmassa on yksi ohjattu aikuisten oma luento- ja keskusteluhetki, muutoin lapset ja vanhemmat puuhastelevat leirillä yhdessä ja ohjelma on suunnattu koko perheelle. Leiriläisillä on oma saunavuoro  lauantai-iltana. Keliakialiitosta on paikalla Tanja Laatikainen koko leirin ajan.

Leirin osallistujahinnasta voi anoa vapautusta taloudellisin perustein. Hakemus tulee toimittaa Keliakialiittoon viiden (5) arkipäivän sisällä leirivalintailmoituksen vastaanottamisesta laskien. Tämän aikarajan jälkeen saapuneita maksuvapautushakemuksia ei käsitellä. Maksuvapautusta ei ole mahdollista saada kahtena peräkkäisenä vuonna. Lisätietoja asiasta antaa Tanja Laatikainen. (Yhteystiedot löydät sivun ylälaidasta.)

Gluteenittomuutta tukevilta kursseilta perhe saa tietoa ja vertaistukea

Keliakialiitto järjestää säännöllisesti myös lapsiperheille suunnattuja gluteenittomuutta tukevia kursseja.

Kursseilla saat tietoa keliakiasta ja sen hoidosta sekä gluteenittomista tuotteista ja leivonnasta, tutustut muihin keliaakikkoihin ja pääset saamaan ja antamaan vertaistukea.

Etsi tulevia gluteenittomuutta tukevia kursseja Gluteenittomuutta tukevat kurssit-sivulta.

Katso lapsille suunnattu video keliakiasta

Keliakialiiton lapsille suunnatulla videolla Professori S. Nukka kertoo keliakiasta lapsen kielellä.

Lasten- ja perhetapahtumien peruutusehdot

• Tapahtumien ilmoittautuminen on sitova.
  • Jos perhe ilmoittaa peruutuksesta yli kaksi viikkoa ennen tapahtumaa, veloitamme järjestämispaikan Keliakialiitolta perimät maksut.
  • Jos peruutus tehdään alle kaksi viikkoa ennen tapahtumaa, ja peruutukseen on liitetty lääkärintodistus, veloitamme järjestämispaikan Keliakialiitolta perimät kulut ja 15 % osallistumismaksusta.
  • Jos peruutus tehdään alle kaksi viikkoa ennen tapahtumaa ilman lääkärintodistusta, veloitamme järjestämispaikan Keliakialiitolta perimät kulut ja 35 % osallistumismaksusta.

Tämä artikkeli näytetään kokonaan vain kirjautuneille käyttäjille

Kirjaudu sisään lukeaksesi koko artikkelin!

Kirjaudu