Keliakian aiheuttamat näkymättömät kustannukset nousivat SOSTEn kyselyssä esiin

Keliakia aiheuttaa sitä sairastavalle kustannuksia, joihin ei saa yhteiskunnalta korvausta. Tuoreen SOSTEn koordinoiman Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen verkoston POTKAn kyselyn mukaan 40 prosentille keliakia kustantaa 50–100 euroa kuukaudessa.

• Julkaistu
POTKAn kyselyn avoimissa vastauksissa nousee esiin, miten monenlaisia haasteita sairastamisen kustannukset aiheuttavat ihmisten elämään.

POTKAn kyselyn tulos on samansuuruinen kuin Keliakialiiton aiemmin teettämissä selvityksissä. Niissä keliakian on todettu aiheuttavan sitä sairastavalle noin 60 euroa kuukaudessa ylimääräisiä kustannuksia.

Yli 16-vuotiaat eivät saa tällä hetkellä keliakian hoidon kustannuksiin yhteiskunnalta lainkaan tukea.

- Tämä kysely osoittaa jälleen kerran, että keliakiakorvaus on keliakiaa sairastaville erittäin tärkeä. Elinikäisen sairauden hoito ei saa olla riippuvainen henkilön omasta taloudellisesta tilanteesta, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Keliakia ja sen edellyttämä gluteeniton ruokavalio nousivat vahvasti esiin POTKAn kyselyssä. Kyselyssä selvitettiin eri sairauksien hoitoon liittyviä kustannuksia, joista ei saa Kela-korvausta. Keliakian ainoa hoitomuoto on elinikäinen ja tarkka gluteeniton ruokavalio. Keliakiaan ei ole olemassa lääkettä.

Keliakian kustannukset eivät nouse missään tilastoissa esiin.

Kolmasosalla keliakia kustantaa 100–300 euroa kuukaudessa

Kyselyyn vastanneilla keliakian aiheuttamat kustannukset vaihtelivat. 20 prosentilla kustannus oli 20–50 euroa kuukaudessa, 40 prosentilla 50–100 euroa ja 28 prosentilla 100–300 euroa. Yksittäisillä vastaajilla menot olivat tätä pienemmät tai suuremmat.

Kyselyyn vastasi 1 583 ihmistä. Näistä 518 ilmoitti sairastavansa keliakiaa.

- Kyselyn tulokset nostavat selkeästi esiin sen, että moni sairaus aiheuttaa ihmisen taloutta kuormittavia kuluja, ja suuri osa niistä jää tilastoissa piiloon. Keliakian kustannukset eivät nouse missään tilastoissa esiin, vaikka sen aiheuttamat kustannukset ovat keliakiaa sairastavalle jatkuvia ja kuormittavia, toteaa Keliakialiiton sosiaaliturvan- ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve.

Sairaudet tuovat arkeen monenlaisia haasteita

Kyselyn avointen vastausten perusteella sairastamisen kustannukset aiheuttavat ihmisille monenlaisia haasteita arkeen. Osalla kyselyn vastaajista rahat ovat niin tiukalla, että lääkeannoksia pitää pienentää taikka valita ruoan ja lääkkeiden väliltä.

Erityisruokavalion, kuten gluteenittoman ruokavalion, lisäksi korvausten ulkopuolelle jääviä kustannuksia aiheutuu kyselyn perusteella esimerkiksi reseptilääkkeiden omavastuista ja ilman reseptiä saatavista lääkkeistä.

Moni vastaajista koki gluteenittoman erityisruokavalion niin kalliiksi, että arjessa monesta välttämättömästä asiasta oli luovuttava, jotta sairauden kustannukset sai katettua. Gluteeniton ruokavalio aiheutti monelle myös henkistä kuormitusta, koska muut ihmiset eivät ymmärrä ruokavalion tarkkuutta.

Sairastamisen kustannuksia helpotettava

Kyselyn tulokset osoittavat, että sairastamisen kustannuksiin tarvitaan helpotusta, katsoo POTKA-verkoston puheenjohtaja Sanna Kaijanen.

- Sairaudet aiheuttavat monenlaisia kuluja, joista läheskään kaikki eivät ole korvattavia. Korvauksien ulkopuoliset kulut jäävät usein helposti kokonaan huomiotta, Kaijanen sanoo.

Myös hallituksen ja hyvinvointialueiden viimeaikaiset toimet kasvattavat sairauksien aiheuttamaa taloudellista taakkaa pitkäaikaissairaille.

- Terveydenhuollon asiakasmaksujen korotukset, lääkkeiden arvonlisäveron korottaminen ja sosiaaliturvaleikkaukset osuvat moniin pitkäaikaissairaisiin ihmisiin. Heidän taakkaansa ei pidä lisätä vaan keventää, jotta kaikilla olisi mahdollisuus saada tarvitsemansa lääkkeet ja hoito”, Kaijanen muistuttaa.

Lue lisää POTKAn kyselyn tuloksista.

SOSTEn koordinoima POTKA on valtakunnallisten potilas- ja kansanterveysjärjestöjen verkosto, jonka tavoitteena on lisätä järjestöjen yhteistoimintaa erilaisissa potilaisiin, terveyteen ja terveyspolitiikkaan liittyvissä asioissa.