Keliakialiitto - Experten på ett glutenfritt liv. Bli medlem!

Celiakiförbundet är celiakipatienternas egen organisation för rådgivning, tjänster, intressebevakning och påverkan. Celiakiförbundet har som uppgift att trygga och främja välbefinnandet hos dem som har celiaki. Celiakiförbundet vill även öka de allmänna kunskaperna om celiaki och en god vård av den.

Till Celiakiförbundet hör över 20 000 medlemmar och 30 celiakiföreningar. Keliakialiitto är en finskspråkig organisation.

När du går med i en celiakiförening får du ett introduktionspaket med bl.a. första guiden för nya celiakipatienter. Medlemmarna får också ett elektroniskt medlemskort som berättigar till många värdefulla medlemsförmåner. Materialet är på finska. Din viktigaste medlemsförmån är tidningen Gluteeniton elämä som utkommer fem gånger per år (ingår i medlemsavgiften).

Celiakiföreningarna

Celiakiföreningarna ordnar varierande program som är öppet för alla och erbjuder kamratstöd. Föreningarna ordnar bland annat möten för nya medlemmar, guidade butiksturer, bakningskurser, verksamhet för barn och unga samt rekreationsverksamhet. Evenemangen hålls i allmänhet på finska. Till exempel Vasanejdens Celiakiförening har svenskspråkig verksamhet. Se kontaktuppgifter till alla celiakiföreningar. Välkommen med!

Medlemsförmåner (på finska):

• Informationspaket för nya medlemmar
  • Rådgivning och handledning
  • Sakkunnigläkarens och näringsexpertens telefonrådgivning
  • Rådgivning i anslutning till socialskyddet för den som drabbas av celiaki
  • Tidning om ett glutenfritt liv, Gluteeniton elämä, fem gånger om året
  • Nyhetsbrev tio gånger om året
  • Kurser, understödda semestrar och läger
  • Handböcker om celiaki och glutenfri kost
  • Glutenfria evenemang runt om i Finland
  • Elektronisk medlemskort med bland annat översättningar
  • Medlemsrabatter hos våra partner